طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر مخصوص عید

طرز تهیه شیرینی نخودچی با لیوان از ساده ترین روش های تهیه این شیرینی سنتی مخصوص عید نوروز است.در ادامه مقاله طرز تهیه شیرینی نخودچی به روش ساده را به طور کامل به شما آموزش میدهیم.
Rate this post

طرز تهیه شیرینی نخودچی خانگی مخصوص عید

شیرینی نخودچی  مانند قطاب پسته ای یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های ایرانی است که اصالت آن به شهر قزوین بازمی‌گردد. این شیرینی که از نامش مشخص است، از آرد نخودچی تهیه می‌شود و طعم خاص و لذیذی دارد.
شیرینی نخودچی معمولاً در عید نوروز تهیه و مصرف می‌شود و معمولاً به دو روش با فر و بدون فر درست می‌شود. اگر تمایل دارید شیرینی نخودچی خوشمزه و با کیفیتی داشته باشید، می‌توانید آرد نخودچی را به‌صورت خانگی تهیه کنید.
مواد لازم برای طرز تهیه شیرینی نخودچی با پیمانه به‌گونه‌ای است که با استفاده از آنها می‌توانید شیرینی نخودچی برای ۴ نفر تهیه کنید. درصورتی که می‌خواهید تعداد بیشتر یا کمتری از شیرینی نخودچی تهیه کنید، می‌توانید مقدار مواد را به‌صورت ضرب یا تقسیم تغییر دهید.

مواد لازم طرز تهیه شیرینی نخودچی بازاری

پودر قند ۱۰۰ گرم
روغن جامد ۱۰۰ گرم
آرد نخودچی ۲۰۰ گرم
وانیل ¼ قاشق چایخوری
زعفران دم کرده به اندازه کافی (دلخواه)
هل سبز نصف قاشق مرباخوری

طرز تهیه شیرینی نخودچی به روش ساده

  • مرحله اول: ترکیب روغن و پودر قند
    برای تهیه شیرینی نخودچی خانگی، ابتدا پودر قند را الک می‌کنیم و در ظرفی می‌ریزیم. سپس روغن جامد را اضافه کرده و به خوبی مخلوط می‌کنیم تا مانند خامه شود. سپس آرد نخودچی را به آرامی اضافه کرده و مخلوط را خوب می‌کنیم.
  • مرحله دوم: استراحت خمیر نخودچی
    مواد را ورز می‌دهیم تا مواد متمایل به اتصال شوند و خمیر منسجم شود. همچنین هل، وانیل، و زعفران را به خمیر اضافه می‌کنیم. سپس خمیر را در یک پلاستیک قرار داده و بین ۶ تا ۲۴ ساعت در یخچال قرار می‌دهیم تا استراحت کند.
  • مرحله سوم: فرم دهی به شیرینی نخودچی
    فر را گرم می‌کنیم و خمیر را روی تخته آشپزخانه یا سطح صاف قرار می‌دهیم. با وردنه، خمیر را صاف و یکدست می‌کنیم. قالب‌های مورد نظر را بر روی خمیر امتحان می‌کنیم و در صورت لزوم، خمیر را دوباره ورز می‌دهیم تا به ضخامت مطلوب برسد. سپس تمام خمیر را قالب می‌زنیم و سینی فر را بیرون می‌آوریم.
  • مرحله چهارم: پخت شیرینی نخودچی
    کاغذ روغنی را در کف سینی قرار می‌دهیم و شیرینی‌ها را بر روی آن می‌چینیم. اگر تمایل دارید، می‌توانید روی آن‌ها خلال پسته هم بگذارید. سپس سینی را در وسط فر با دمای ۱۷۰ درجه سانتیگراد قرار می‌دهیم و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پخت می‌دهیم. حتماً باید مواظب باشیم که شیرینی‌ها سوزنده نشوند. پس از پخت، سینی را از فر خارج کرده و شیرینی‌ها را به مدت کافی خنک شدن می‌دهیم تا شکل و ظاهر بهتری داشته باشند. سپس آن‌ها را در ظروف مورد نظر قرار داده و لذت ببرید.

طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر

اگر شما فر در دسترس ندارید، نگران نباشید. می‌توانید از یک روش جایگزین برای پختن شیرینی‌ها استفاده کنید. برای این کار، می‌توانید از یک قابلمه و تابه دو طرفه استفاده کنید. ابتدا قابلمه را روی شعله قرار دهید تا گرم شود. سپس داخل قابلمه، یک الک به عنوان سه پایه قرار دهید تا شیرینی‌ها از مستقیم برخورد با حرارت مستقیم محافظت شوند. سپس شیرینی‌ها را داخل یک دیس قرار داده و روی سه پایه الک درون قابلمه قرار دهید.

برای پختن شیرینی‌ها، روی در قابلمه دمکنی را قرار داده و قابلمه را بر روی شعله قرار دهید. مدت زمان لازم برای پختن شیرینی‌ها حدود ۲۵ الی ۳۰ دقیقه است. بعد از این مدت، شیرینی‌ها آماده خواهند بود. برای خروج از قابلمه، واشر آن را خارج کنید و شیرینی‌ها را از داخل قابلمه بیرون بیاورید.

طرز تهیه شیرینی نخودچی در توستر

وقتی کاغذ روغنی را در سینی توستر قرار می‌دهیم و شیرینی‌ها را روی آن می‌چینیم، دمای توستر را به ۱۴۰ درجه تنظیم کرده و آن را روشن می‌کنیم. سپس، شیرینی‌ها را درون توستر قرار می‌دهیم و صبر می‌کنیم تا زیر آنها به رنگ طلایی برسد و آماده شوند. این عمل حدود ۱۵ دقیقه زمان می‌برد.