طرز تهیه قطاب پسته ای

برای طرز تهیه قطاب در فر یا بدون فر هم می توانید این شیرین سنتی را تهیه کنید.در ادامه طرز تهیه قطاب پسته ای را به طور کامل برای شما قرار داده ایم.
Rate this post

طرز تهیه قطاب پسته ای شیرین سنتی و خوشمزه

قطاب پسته ای یکی از دسرهای سنتی و بسیار لذیذ ایرانی است که اغلب در میان مراسم ها و جشن های خانوادگی مورد استفاده قرار می گیرد. برای تهیه آسان این شیرینی سنتی، می توانید از مواد زیر استفاده کنید. تمامی اندازه گیری ها به صورت پیمانه و گرم ذکر شده است و می توانید آن را در فر، مایکروویو و یا توستر آماده کنید، اما توجه داشته باشید که قطاب سنتی در روغن غوطه ور می شود تا به درستی سرخ شود.اگر به دسر ها و شیرینی های سنتی ایرانی علاقه دارید طرز تهیه مسقطی شیرازی را از دست ندهید.

مواد لازم خمیر قطاب پسته ای

ماست ۶۵ گرم معادل نصف پیمانه
روغن جامد یا کره ۶۵ گرم یا ترکیبی از هر دو(معادل نصف پیمانه)
آرد ۱۳۵ گرم معادل ۱ پیمانه بعلاوه ی ۱ ق سوپ خوری
نمک ۱ پنس
بکینگ پودر ۱/۴ ق چای خوری
پودر هل نصف ق چای خوری
مواد میانی گردویی
گردوی چرخ شده ۱/۴ پیمانه معادل ۲ ق س
پودر شکر ۱/۴ پیمانه معادل ۲ ق س
گلاب ۱ ق چای خوری
پودر هل ۱/۲ ق چای خوری
موادمیانی پسته ای
پودر پسته ۲ ق سوپ خوری
پودر قند ۲ ق سوپ خوری
گلاب ۱ ق چای خوری
هل سابیده شده ۱/۲ ق چای خوری

مراحل تهیه قطاب پسته ای

مرحله اول: آماده سازی خمیر
ابتدا، ماست، بکینگ پودر، و هل را با هم مخلوط کنید. سپس کره و روغن جامد را با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند. نمک را اضافه کرده و ترکیب ماست را به آن اضافه کنید. در انتها، آرد را به مواد اضافه کرده و خمیر را جمع کنید. خمیر نیازی به ورز دادن ندارد، فقط آن را داخل کیسه ی فریزر قرار دهید و در محیط آشپزخانه نیم ساعت استراحت دهید.

مرحله دوم: آماده سازی مواد گردویی و پسته ای
گردوی چرخ شده، پودرشکر، و هل را با هم مخلوط کنید و گلاب را اضافه کنید. مواد را با همزدن مخلوط کرده و از مواد موجود، گلوله های کوچکی به اندازه یک قاشق چایخوری بردارید و به شکل توپ درآورید و در ظرفی بچینید تا بتوانید به راحتی آن ها را داخل خمیر بگذارید. همین کار را برای مواد پسته نیز انجام دهید.

مرحله سوم: باز کردن خمیر
خمیر را به ضخامت ۳ میلی متر پهن کنید و با کاتر دایره ای به قطر ۵ سانتی متر برش دهید. سپس یک عدد از مواد موجود در مرحله دوم را در وسط هر دایره قرار دهید و خمیر را بپیچید. سپس روغن را در قابلمه گرم کنید.

مرحله چهارم: سرخ کردن خمیر
قطاب ها را در روغن گرم بگذارید تا رنگشان طلایی شود. سپس حرارت را کم کنید تا خمیر داخل آنها پخته شود. پس از سرخ کردن، قطاب ها را در صافی یا روی دستمال بگذارید تا روغن اضافی از آنها جدا شود. سپس پودر شکر و پودر هل را با هم مخلوط کرده و بعد از خنک شدن قطاب ها، آنها را در این مخلوط غلتانید و پودر پسته را روی آن ها پاشید.
نکات دستور پخت قطاب پسته ای
این مقدار به شما تقریباً ۲۵ عدد قطاب پسته ای می دهد. می توانید آن ها را در فر یا توستر گرم شده به مدت ۲۰ دقیقه با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار دهید تا بپزند. طعم خمیر قطاب با استفاده از کره محسوس تر خواهد بود.

ترفندها و روش های تهیه قطاب پسته ای خوشمزه در منزل

بسیاری افراد تمام مراحل کار و دستور پخت را انجام می دهند، اما شیرینی آنها خراب می شود. در ادامه برخی از فنون و نکات مهمی که در پخت قطاب خانگی باید به آن توجه کنید را نیز ذکر کرده ایم.

برای تهیه شیرینی قطاب، تمام مواد اولیه باید با دمای محیط یکسان باشند. پس قبل از شروع کار، نیم ساعت آنها را در محیط خارج از یخچال قرار دهید. دلیل ترک خوردن قطاب می تواند ناشی از زیاد بودن میزان بکینگ پودر یا گلاب باشد، و همچنین از حرارت شعله بالا بوده است.

سفت شدن قطاب نیز ممکن است ناشی از زیاد بودن میزان آرد باشد. همچنین، هنگام سرخ کردن قطاب، حتماً روغن را روی شعله بسیار کم گرم کنید تا خمیر قطاب کامل پخته و سرخ شود. در صورت زیاد بودن حرارت، قاطب ها بعد از سرد شدن سفت می شوند.

دلیل پف نکردن قطاب نیز ممکن است ناشی از زیاد بودن میزان آرد باشد. اگر آرد زیادی استفاده کنید، خمیر خشک شده و پف نمی کند. به علاوه، اگر میزان آرد کم باشد، خمیر زیاد پف می کند.

هنگام ریختن مواد میانی داخل خمیر، مطمئن شوید که لبه های خمیر به خوبی به هم نچسبیده و روغن داخل آن رفته است. البته، پف زیاد خمیر می تواند عامل باز شدن قطاب ها باشد.

از سینی های آلومینیومی یا گالوانیزه مخصوص شیرینی پزی با رنگ روشن برای تهیه شیرینی قطاب استفاده کنید، زیرا سینی های مخصوص فر ممکن است سریع داغل شوند و باعث سوختن سطح زیرین شیرینی شوند.