طرز تهیه شور گل کلم 

طرز تهیه شور گل کلم  شور گل کلم یکی از چاشنی‌های محبوب در کنار بسیاری از غذاهای ایرانی است. برای طرز تهیه شور گل کلم، ابتدا تمامی سبزیجات و صیفی‌جات مورد نیاز را به‌خوبی بشویید و سپس خرد و خشک کنید. بعد از آن، مقداری آب و نمک را بجوشانید و مقدار کمی سرکه به […]

Rate this post

طرز تهیه شور گل کلم 

شور گل کلم یکی از چاشنی‌های محبوب در کنار بسیاری از غذاهای ایرانی است. برای طرز تهیه شور گل کلم، ابتدا تمامی سبزیجات و صیفی‌جات مورد نیاز را به‌خوبی بشویید و سپس خرد و خشک کنید. بعد از آن، مقداری آب و نمک را بجوشانید و مقدار کمی سرکه به آن اضافه کنید. پس از اینکه محلول سرد شد، سبزیجات و صیفی‌جات را در ظرف مورد نظر قرار دهید و سپس محلول آب، نمک و سرکه را روی آن بریزید. درب ظرف را محکم ببندید و در جای خشک و خنک قرار دهید تا به مرور زمان شور برسد.

طرز تهیه شور کلم و خیارشور خانگی

با فرارسیدن فصل پاییز، درست کردن انواع شور و ترشی خانگی رایج می‌شود. یکی از چاشنی‌های پرطرفدار، شور گل کلم و خیارشور است که با طعمی خاص و عطری دلپذیر همراه است. طعم اصلی این شور از محلول آب و نمک به‌دست می‌آید، اما افزودن سرکه هم باعث تردتر شدن و خوش‌طعم‌تر شدن آن می‌شود. این شور ماندگاری بالایی دارد و می‌توانید در حجم زیاد تهیه کنید تا در زمستان از آن لذت ببرید. طرزتهیه ترشی کلم قرمز هم می توانید مشاهده نمایید و در ادامه مواد و مراحل طرز تهیه شور گل کلم بازاری را مرور می‌کنیم:

مواد لازم برای تهیه شور گل کلم و خیارشور

  • گل کلم: ۲ کیلوگرم
  • خیار: ۴ تا ۵ عدد
  • ساقه کرفس: ۲ عدد
  • سیر: ۶ حبه
  • فلفل قرمز تند: ۲ عدد
  • سرکه سفید: ۴ قاشق غذاخوری
  • آب: ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • نمک: ۲ قاشق غذاخوری
  • نعناع، جعفری و ترخون: به میزان دلخواه

مراحل تهیه شور گل کلم و خیارشور

  1. ابتدا گل کلم، خیار و کرفس را به‌خوبی شسته و در آبکش قرار دهید تا خشک شوند.
  2. گل کلم‌ها را به قطعات متوسط برش بزنید. خیارها را به صورت ورقه‌های نازک خرد کنید و ساقه کرفس را نیز به قطعات کوچک تقسیم کنید.
  3. سبزیجات را بشویید و خرد کنید و آن‌ها را روی پارچه‌ای تمیز پهن کنید تا خشک شوند.
  4. ۲ قاشق غذاخوری نمک را در ۴ لیوان آب حل کرده و محلول را روی حرارت متوسط به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید.
  5. بعد از ۱۰ دقیقه، سرکه را به آب و نمک اضافه کرده و اجازه دهید تا محلول سرد شود.
  6. یک شیشه تمیز و خشک برداشته و کمی سبزی و سیر در کف آن قرار دهید.
  7. مخلوط گل کلم، خیار و کرفس را به همراه سبزیجات و سیر، لایه‌لایه در شیشه بریزید.
  8. در نهایت، شیشه را با محلول آب، نمک و سرکه پر کنید، درب آن را محکم ببندید و به مدت ۲ هفته در جای خشک و خنک قرار دهید تا آماده شود.

طرز تهیه شور گل کلم بدون سرکه

در صورتی که تمایل دارید شور خود را بدون استفاده از سرکه تهیه کنید، می‌توانید مقدار سرکه را حذف کنید و فقط از محلول آب و نمک استفاده نمایید.

نکات کلیدی در طرز تهیه شور گل کلم خالی و مخلوط

وقتی محلول آب نمک و سرکه را به مواد شور اضافه می‌کنید، دقت کنید که این محلول باید حدود یک بند انگشت از سطح مواد بالاتر باشد تا کاملاً آن‌ها را بپوشاند. اگر از طعم تندتر لذت می‌برید، قبل از اضافه کردن فلفل به مواد شور، چند شیار روی فلفل‌ها ایجاد کنید تا تندی بیشتری آزاد کنند. سرکه سفید جزء اصلی برای تهیه این شور است و بهتر است از آن استفاده کنید. اگر شور آماده شد و حس کردید نمک آن زیاد است، می‌توانید با اضافه کردن مقداری آب جوشیده، طعم شور را متعادل‌تر کنید. اضافه کردن تخم گشنیز به مواد شور، عطر و طعمی متفاوت و عالی به شور شما می‌دهد. هویج را می‌توانید بر اساس سلیقه خود به شور اضافه کنید؛ خرد کردن چند هویج در کنار سایر مواد طعم و رنگ جذابی به شور می‌بخشد. این می‌تواند در طرز تهیه شور گل کلم و هویج و کرفس مورد استفاده قرار گیرد. اگر طعم ترش‌تری را می‌پسندید، میزان سرکه را بیشتر کنید.

طرز تهیه شور گل کلم با آب سرد

برای تهیه شور گل کلم با آب سرد، محلول آب نمک را جوشانده و سپس بگذارید سرد شود. بعد از سرد شدن کامل، محلول را به مواد اضافه کنید.

نکات طرز تهیه شور گل کلم فوری

افزودن کمی زردچوبه نیز به شور رنگ زیباتری می‌دهد و خواص آن را افزایش می‌دهد. برای ایجاد عطری بیشتر، مقداری از برگ‌های کرفس را هم در کنار ساقه‌ها داخل شور بریزید. اگر دوست دارید طعم سیر برجسته‌تر باشد، می‌توانید سیرها را خرد کرده و به مواد اضافه کنید. توصیه می‌شود کرفس‌ها را کمی درشت‌تر خرد کنید. همچنین می‌توانید در کنار سیر و فلفل قرمز از مقداری موسیر و فلفل سبز خرد شده هم استفاده کنید. حتماً از خیارهای ترد و تازه استفاده کنید؛ اگر اندازه خیار کوچک است، آن‌ها را به صورت درسته به مواد اضافه کنید و برای ترد ماندنشان چند سوراخ روی سطح خیار با خلال دندان ایجاد کنید. این روش مناسب طرز تهیه شور مخلوط فوری است.

اصول نگهداری شور کلم و خیارشور

برای نگهداری بهینه شور کلم و خیارشور، نکات زیر را رعایت کنید:

ظرف شور را در جایی دور از گرما و رطوبت نگه دارید. تا زمانی که شور به‌طور کامل آماده نشده، درب ظرف را باز نکنید تا از ورود هوا به داخل جلوگیری شود. برای جلوگیری از نفوذ هوا، می‌توانید یک پلاستیک را بین درب و دهانه ظرف قرار دهید. بعد از باز کردن درب شیشه، شور را در یخچال نگه دارید.

نکات جلوگیری از کپک زدن شور

برای جلوگیری از کپک زدن شور خانگی، به این موارد دقت کنید:

تمام سبزیجات و صیفی‌جات را به خوبی خشک کنید. رطوبت موجود در مواد یکی از عوامل اصلی کپک زدن شور است. از ظرف‌های تمیز و خشک استفاده کنید. برای اطمینان بیشتر، می‌توانید ظرف‌ها را قبل از استفاده، چند دقیقه در آب جوش استریل کنید و سپس به خوبی خشک کنید. درب ظرف شور باید محکم بسته شود تا هوا به داخل نفوذ نکند؛ زیرا یکی از عوامل مهم کپک زدن شور، ورود هوا به داخل ظرف است. میزان نمک شور نیز باید به اندازه کافی باشد؛ کمبود نمک می‌تواند منجر به کپک زدن آن شود.