طرز تهیه حلیم خوش طعم با گوشت

طرز تیه حلیم گندم یکی از غذاهای سنتی و بسیار لذیذ ایرانی است که به طور عمده به عنوان صبحانه مصرف می‌شود. این غذا از ترکیب بسیار ساده‌ای بهره می‌برد و عنصر اصلی آن گندم یا بلغور گندم می‌باشد.طرز تهیه حلیم بادمجان هم یکی از غذا های خوش طعم و راحت است که برای مماسبت هایی مانند افطار می توانید این غذا را تهیه کنید.هم چنین طرز تهیه حلیم بوقلمون که با گوشت بوقلمون پخته می شود یکی از مقوی ترین دستور تهیه های این غذاست.
Rate this post

طرز تهیه حلیم با گوشت گوسفندی

حلیم یکی از غذاهای سنتی و تقویت‌کننده ایرانی است که برای مناسبت‌های مختلف از جمله مراسمات دینی و نذری تهیه می‌شود و به دلیل ویژگی‌های آن، جذب طرفداران زیادی دارد. افراد بسیاری از حلیم به عنوان یک صبحانه مغذی و مفید استفاده می‌کنند.

راه‌های تهیه حلیم متنوع هستند؛ مانند طرز تهیه حلیم بادمجان و طرز تهیه حلیم بوقلمون اما، این غذای سنتی با استفاده از کمترین مواد اولیه مانند گندم و گوشت آماده می‌شود. برای تهیه درست حلیم، لازم است که نکات مهمی را رعایت کنید و به دقت به دستورالعمل پخت اقدام نمایید تا به طعم اصیل این غذا دست یابید.

طرز تهیه حلیم به صبر و حوصله نیاز دارد تا گندم به‌طور کامل پخته شود و ته ننگیرد. در ادامه، در بخش آشپزی مجله آشپزی ماه، آموزش طرز تهیه حلیم مجلسی به شما عزیزان ارائه می‌شود.

مواد لازم برای طرز تهیه حلیم سنتی و بازاری

۴۰۰ گرم گندم پوست کنده
۳۰۰ گرم گوشت گوسفندی
۱ عدد پیاز
۱ قاشق چای خوری سر خالی زردچوبه
به میزان لازم روغن
به میزان لازم شکر
به میزان لازم نمک

طرز تهیه حلیم مخصوص با طعم بی نظیر

مرحله اول (خیساندن گندم):برای شروع تهیه حلیم خوشمزه، بهتر است با خیساندن گندم آغاز کنید. به منظور انجام این کار، مناسب است گندم را از شب قبل در یک ظرف مناسب قرار داده و روی آن را با آب پر کنید، سپس اجازه دهید تا به طور کامل خیس بشود.

مرحله دوم (پختن گندم):پس از خیساندن گندم، آن را از آب خالی کرده و درون قابلمه‌ای که برای پخت حلیم فراهم کرده‌اید قرار دهید. سپس حدود ۶ الی ۷ لیوان آب را به آرامی بر روی گندم ریخته و قابلمه را بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا گندم به آرامی بپزد.

مرحله سوم (پخت گوشت گوسفندی):برای جلوگیری از افت کیفیت حلیم، مناسب است هر چند دقیقه یک بار گندم را به دقت هم بزنید تا جلوی جمع شدن آن در ته دیگ گرفته شود. سپس به مرحله بعدی می‌پردازیم که شامل شستشوی دقیق گوشت گوسفندی است. سپس قابلمه را بر روی حرارت ملایم قرار داده و گوشت گوسفندی را برای پختن به خوبی برگردانید.
مرحله چهارم (افزودن پیاز به گوشت):در این مرحله، گوشت را درون یک قابلمه مناسب قرار دهید و تا جایی که سطح گوشت را پوشانده، آب را افزوده و مخلوط کنید. پوست پیاز را تمیز کنید و آن را چهار قسمت کوچک کنید، سپس درون قابلمه حاوی گوشت بریزید. همچنین، مقداری زردچوبه نیز به این مزه افزوده و مواد را با هم مخلوط کنید.
مرحله پنجم: آبکش کردن گوشت:برای بهترین نتیجه در پخت گوشت، مناسب است درب قابلمه را ببندید تا گوشت به آرامی و در حرارت ملایم پخته شود. پس از پخته شدن گوشت، آن را از آب تخلیه کرده و بر روی صافی قرار دهید تا آب اضافی گوشت به دمای اتاق برسد.
مرحله ششم (افزودن گوشت به آرد گندم):برای ادامه روند آماده‌سازی حلیم، با ریشهای گوشت گوسفندی را ریشه ریشه کنید و منتظر شوید تا گندم به‌طور کامل پخته شود. سپس گوشت را به داخل قابلمه حاوی گندم افزوده و مقداری نمک نیز اضافه کنید.
مرحله هفتم (ترکیب مواد):در این مرحله، حلیم خود را به خوبی مخلوط کنید و یک قاشق غذاخوری روغن را به داخل قابلمه اضافه کنید. سپس با ادامه دادن به مخلوط کردن مواد، از ته گرفتن گندم و جلوگیری از سوختن طعم حلیم اطمینان حاصل کنید.
مرحله هشتم: تبخیر آب حلیم:جهت شروع، دمای حرارت را به حداقل کاهش دهید تا فرآیند پخت به بهترین شکل انجام شود. ادامه دهید به هم زدن مواد تا آب اضافی درون قابلمه تراکم یابد. در ضمن، به یاد داشته باشید که حلیم پس از سرد شدن سفت می‌شود و باید جلوگیری کنید تا آب آن به‌طور کامل تبخیر گردد.

مرحله نهم (تهیه حلیم با قوام مناسب):برای تهیه حلیم با قوام مناسب، بهتر است حلیم را تا زمانی که به قوام مطلوب دست یابد، به طور مداوم مخلوط کنید. برای انجام این کار، لازم است صبور و دارای حوصله باشید و هنگام پخت حلیم از حرارت ملایم استفاده نمایید. این روش منجر به پخته شدن یکنواخت حلیم می‌شود و در نتیجه، طعم آن بهبود می‌یابد.
مرحله دهم: تهیه غذا:حلیم مجلسی شما آماده است. ابتدا قابلمه را از روی حرارت بردارید و به آن اجازه دهید تا خنک شود. سپس محتوای آن را در یک ظرف مناسب ریخته، با افزودن شکر، دارچین، و روغن، آن را تزیین کرده و از غذای خود لذت ببرید.

نکته
برای پخت حیلم، مناسب است در هنگام طبخ این غذای ساده و مقوی، صبوری و حوصله داشته باشید. اینکه مراقب باشید و مواد را به طور مداوم هم بزنید، از ایجاد گندم در ته ظرف جلوگیری می‌کند. همچنین، برای حصول از طعم اصیل این غذا، توجه به نکات مطرح شده ضروری است. از همراهی شما سپاسگزاریم.