طرز تهیه ترخینه

روش تهیه ترخینه ایلامی ترخینه یک غذای ایرانی والبته سنتی است که در مناطق ایلام و شهرهای کردنشین طرفداران زیادی دارد، و بیشترین میزان استفاده و پخت آن در فصل زمستان می باشد. مواد لازم: گندم پوست کنده نیم کیلو دوغ غلیظ به مقدار لازم نعناع،ترخون و پونه تازه نمک، زردچوبه و فلفل شلغم به […]

4.9/5 - (18 امتیاز)

روش تهیه ترخینه ایلامی

ترخینه یک غذای ایرانی والبته سنتی است که در مناطق ایلام و شهرهای کردنشین طرفداران زیادی دارد، و بیشترین میزان استفاده و پخت آن در فصل زمستان می باشد.

مواد لازم:

گندم پوست کنده نیم کیلو
دوغ غلیظ به مقدار لازم
نعناع،ترخون و پونه تازه
نمک، زردچوبه و فلفل
شلغم به همراه ساقه و برگ

در ابتدا، شبدر از نوع شلغم را به قطعات ریز تراشیده و ریشه آن را خرد می‌کنیم. سپس آن را به همراه گوجه‌فرنگی رسیده و رنده شده (که بهتر است از گوجه محلی استفاده شود) مخلوط میکنیم، به این ترکیب سبزی‌های معطر مانند ترخون و تعناع و…، همچنین فلفل، زردچوبه و دوغ اضافه می‌کنیم. سپس مایه تهیه شده را به مدت چهار روز در مکانی دور از آفتاب قرار می‌دهیم. در ادامه، گندم خرد شده را به آن اضافه کرده و به صورت خمیری در آورده و تا پنج روز دیگر رسیده می‌شود. در این مرحله، تمامی مایه و گندم به خوبی قاطی شده و ماده‌ای خوشبو و خوش طعم تهیه می‌شود. سپس پونه کوهی را روی یک سطح پاک و در محلی سرپوشیده‌ای پهن می‌کنیم و ماده آماده شده را به شکل و قطعات مختلف روی آن قرار می‌دهیم تا به خوبی خشک شود. البته برخی افراد ممکن است ماده را به شکل خمیر در فریزر نگهداری کنند، این بستگی به ذائقه آنان دارد.

این غذا معمولاً در فصل سرما طبخ می‌شود و به دلیل ترکیبات غذایی غنی، ارزش غذایی بالا و مناسب برای فصل سرما محسوب می‌شود. تقریباً یک ماه قبل از آغاز فصل سرما، ماده این غذا آماده می‌شود و در هنگام پخت نیز زمان کمی برای آماده شدن نیاز دارد. روش طبخ آن به این صورت است که چند دانه خشک شده از ترخینه را درون ماش پخته و آنها را با آب جوش به مدت ۲۰ دقیقه جوشانده و سپس پیاز را داغ کرده و اضافه می‌کنند. البته بستگی به سلیقه افراد دارد و می‌توان بدون استفاده از ماش نیز این غذا را طبخ کرد.

هنگام پخت این غذا می توانید میزان غلظت آن را طبق ذائقه خود تعیین کنید، اگر دوست دارید غلیظ باشه به زمان بیشتری برای پختن نیاز دارد.

ترخینه

این غذا به طور معمول در فصل سرما طبخ می‌شود و به دلیل ترکیبات غذایی آن، دارای ارزش غذایی بسیار بالاست و برای سرما خودگی مناسب می‌باشد. تقریباً یک ماه قبل از شروع فصل سرما، ماده این غذا آماده می‌شود و در هنگام پخت، نیز به مدت زمان کوتاهی برای آماده شدن نیاز دارد.برای تهیه دیگر انواع آش مناطق غربی کشور همچون کشکینه می توانید از سایت ما دیدن کنید.