طرز تهیه آلبالو پلو

در این مقاله دستور پخت آلبالو پلو را خواهید خواند . این غذا را با گوشت چرخ کرده و مرغ درست می شود که در این مقاله دستور پخت آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده را مطالعه خواهید کرد.
Rate this post

طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده

دستور پخت آلبالو پلو مجلسی بسیار ساده و مشابه زرشک پلو با مرغ است. این غذای تابستانی، همچون کلم پلو، از شیراز به سایر شهرها راه یافته و با ذائقه بیشتر ایرانیان هماهنگ است. حتی کسانی که به غذاهای شیرین علاقه‌ای ندارند می‌توانند نسخه ترش یا ملس آن را امتحان کنند. یکی از نکات مهم در تهیه این غذا، استفاده از آلبالوی تازه است که طعم تازه‌تری به غذا می‌بخشد. با این حال، می‌توانید آلبالو را در فریزر نگهداری کنید تا در فصول دیگر نیز بتوانید این غذا را تهیه کنید. طرز تهیه مربای آلبالو را نیز می توایند با کلیک بر روی لینک مشاهده نمایید.

مواد مورد نیاز طرز تهیه آلبالو پلو با آلبالوی فریزری

  • آلبالو: ۵۰۰ گرم
  • پیاز: ۱ عدد
  • برنج: ۴ پیمانه
  • شکر: ۲۰۰ گرم
  • گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم
  • زردچوبه و روغن: به مقدار کافی
  1. برای تهیه آلبالو پلو مجلسی، ابتدا برگ‌ها و دم‌های آلبالوها را جدا کرده و سپس آن‌ها را می‌شوییم. آلبالوهای شسته شده را در آبکش قرار می‌دهیم تا آب اضافی‌شان خارج شود. بعد از خشک شدن، هسته آلبالوها را خارج کرده و آن‌ها را در قابلمه‌ای که برای پخت آلبالوها در نظر گرفته‌ایم، می‌گذاریم. طرز تهیه آلبالو پلو با آلبالوی فریزری
  2. پس از اینکه تمامی هسته‌ها را بیرون آوردیم، قابلمه را روی حرارت قرار می‌دهیم و شکر را به آلبالوها اضافه می‌کنیم. صبر می‌کنیم تا مخلوط به جوش بیاید و حدود ۱۰ دقیقه آلبالوها بجوشند. سپس قابلمه را از روی حرارت برمی‌داریم و یک صافی را در کاسه‌ای بزرگ قرار می‌دهیم.
  3. سپس آلبالوها را از صافی عبور می‌دهیم و آب آلبالوها را دوباره در قابلمه ریخته و روی حرارت می‌گذاریم تا غلیظ‌تر شود. پس از رسیدن به غلظت مورد نظر، قابلمه را از روی حرارت برداشته و می‌گذاریم تا خنک شود. سپس آب آلبالو را در شیشه مورد نظر می‌ریزیم.
  4. ابتدا پیاز را پوست گرفته و پس از شستشو، آن را رنده می‌کنیم. آب پیاز را به‌طور کامل می‌گیریم و سپس به گوشت چرخ کرده اضافه می‌کنیم. کمی فلفل سیاه و نمک به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کرده و شروع به ورز دادن می‌کنیم تا ادویه‌ها به‌خوبی با گوشت ترکیب شوند.
  5. سپس به اندازه یک گردوی کوچک از مایه گوشت چرخ کرده برداشته و با کف دست‌ها آن را به شکل کوفته قلقلی در می‌آوریم و در بشقابی قرار می‌دهیم. تمامی مایه گوشت چرخ کرده را به همین صورت آماده می‌کنیم.
  6. در صورت تمایل می‌توانید به جای گوشت قرمز از سینه مرغ استفاده کنید. سینه مرغ را پخته و ریش ریش کرده و لابه‌لای پلو قرار دهید. سپس تابه‌ای را روی حرارت کم گذاشته و مقداری روغن در آن می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم تا کمی داغ شود. طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده
  7. سپس کوفته‌های قلقلی را در تابه قرار داده و حرارت را ملایم می‌کنیم. به‌طور مرتب آن‌ها را در تابه می‌چرخانیم تا رنگشان به‌طور کامل تغییر کند. بعد از سرخ شدن، تابه را از روی حرارت برداشته و کنار می‌گذاریم.
  8. در قابلمه‌ای تا نیمه آب ریخته و کمی نمک به آن اضافه می‌کنیم. درب قابلمه را می‌گذاریم و حرارت را زیاد می‌کنیم تا آب زودتر به جوش بیاید. وقتی آب جوشید، برنج را شسته و آب آن را خالی می‌کنیم.
  9. سپس برنج را به آب در حال جوش اضافه کرده و می‌گذاریم ۷ تا ۱۰ دقیقه بجوشد تا مرحله اول پخت انجام شود. یک دانه از برنج را بین دندان تست می‌کنیم؛ اگر بیرون آن نرم و داخلش سفت بود، برنج را آبکش می‌کنیم.
  10. برنج را آبکش کرده و قابلمه‌ای که برای طرز تهیه البالو پلو رستورانی آماده کرده‌ایم را روی حرارت کم قرار می‌دهیم. مقداری روغن در کف قابلمه می‌ریزیم و سپس ته دیگ نان یا سیب زمینی را در کف قابلمه قرار می‌دهیم. بعد از آن، ۱ تا ۲ کفگیر برنج در قابلمه می‌ریزیم.
  11. روی برنج مقداری از کوفته‌ها و آلبالوها را اضافه می‌کنیم و دوباره لایه‌ای از برنج، کوفته و آلبالو می‌ریزیم. این کار را تا تمام شدن برنج و کوفته‌ها ادامه می‌دهیم. سپس نصف لیوان شربت آلبالو و یک قاشق غذاخوری روغن مایع روی برنج می‌ریزیم و درب قابلمه را می‌گذاریم.
  12. ابتدا حرارت را زیاد می‌کنیم تا بخار در قابلمه بپیچد، سپس حرارت را کم می‌کنیم تا آلبالو پلو به‌طور کامل بپزد. در نهایت، آلبالو پلو را با کفگیر در قابلمه زیر و رو کرده و در دیس سرو می‌کنیم. با کمی آلبالو و کوفته تزئین کرده و نوش جان کنید.

طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ

مواد لازم طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ برای ۴ نفر
  • آلبالو بی هسته ۳۰۰ گرم
  • ران مرغ ۴۰۰ گرم
  • شکر ۴ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده نصف استکان
  • پیاز ۲ عدد متوسط
  • برنج ۳ پیمانه
  • کره ۱۰۰ گرم
  • خلال پسته و بادام به مقدار کافی
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ ریش ریش

ابتدا ران مرغ را به همراه یک برش کوچک پیاز، مقداری زردچوبه و فلفل سیاه روی شعله گاز قرار دهید تا بپزد.
برنج را نیز با نمک خیس کنید.
سپس پیاز را خلالی خرد کرده و با مقداری روغن سرخ کنید.
در این بین، هسته‌های آلبالو را جدا کنید.
بعد از پختن ران مرغ، آن را ریش‌ریش کرده و به پیاز طلایی اضافه کنید.
مرغ را با پیاز تفت داده و زردچوبه و فلفل را به آن بیفزایید.
شکر، زعفران و کره را به مخلوط مرغ اضافه کنید.
در نهایت خلال‌ها را اضافه کرده و درب ظرف را بگذارید تا با حرارت ملایم کمی بپزد.
پس از آبکش کردن برنج، در یک دیگ مناسب یک لایه برنج، یک لایه آلبالوی بدون هسته و یک لایه از مخلوط مرغ را بریزید.
این کار را تا پایان مواد تکرار کنید.
سپس درب ظرف را بگذارید تا دم بکشد.

طرز تهیه آلبالو پلو با مربای آلبالو

می‌توانید مربا را خودتان در خانه تهیه کنید یا از مرباهای آماده استفاده کنید. برای تهیه مربای خانگی، به ۱ کیلو آلبالو حدود ۸۰۰ گرم شکر نیاز دارید. ابتدا آلبالوها را شسته و چندین بار آبکش کنید. سپس آلبالوها را در قابلمه‌ای بریزید و لا به لای آن‌ها شکر اضافه کنید. قابلمه را در یخچال بگذارید و به مدت ۲۴ ساعت نگه دارید تا آب بیاندازد. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید تا کم‌کم جوش بیاید. کف روی مربا را مدام بگیرید تا مربای شفافی داشته باشید. مربا باید به غلظت مناسب برسد، و در انتها کمی جوهر لیمو اضافه کنید تا از کپک زدن جلوگیری شود.

فیله مرغ را به صورت مکعبی برش دهید و با زعفران، پیاز خلالی شده و ادویه‌ها ماساژ دهید. مرغ‌ها را نیم ساعت در یخچال بگذارید، سپس آن‌ها را در تابه سرخ کنید یا به سیخ‌های فلزی زده و در تابه رژیمی سرخ کنید تا طلایی شوند. بهتر است برای سرخ کردن از ترکیب کره، روغن و زعفران استفاده کنید.

برنج را که از قبل خیس کرده‌اید روی حرارت قرار دهید و بگذارید بجوشد و نرم شود، سپس آبکش کنید. کف قابلمه ته دیگ دلخواه قرار دهید. کمی برنج و کمی از مربای آماده را لا به لای برنج بریزید تا قابلمه پر شود. آلبالو پلو را دم بگذارید و هنگام سرو با مرغ‌های سرخ شده میل کنید. نوش جان.

نکات

  • می‌توانید مرغ را به صورت تکه‌ای سرخ کنید و با کمی پیاز آبپز کرده و سپس سرخ کنید و با برنج سرو کنید.
  • می‌توانید به جای مرغ از گوشت بوقلمون یا چرخ‌کرده استفاده کنید.
  • مربای تهیه شده را در یخچال نگه‌دارید و برای تهیه این غذا مجدداً استفاده کنید.