دستور پخت کیک قابلمه ای

دستور پخت کیک قابلمه ای خانگی طرز تهیه کیک خانگی بدون فر: کیک یکی از محبوب‌ترین میان‌وعده‌ها در سراسر دنیا به‌شمار می‌رود و شما می‌توانید آن را به‌عنوان صبحانه یا عصرانه میل کنید. اگر به هر دلیلی دسترسی به فر ندارید، نگران نباشید، زیرا دستور پخت کیک قابلمه ای نیز وجود دارد که طعم و لذت […]

Rate this post

دستور پخت کیک قابلمه ای خانگی

طرز تهیه کیک خانگی بدون فر: کیک یکی از محبوب‌ترین میان‌وعده‌ها در سراسر دنیا به‌شمار می‌رود و شما می‌توانید آن را به‌عنوان صبحانه یا عصرانه میل کنید. اگر به هر دلیلی دسترسی به فر ندارید، نگران نباشید، زیرا دستور پخت کیک قابلمه ای نیز وجود دارد که طعم و لذت خاص خود را دارند. می‌توانید دستور پخت کیک قابلمه‌ ای اسفنجی دستور پخت کیک قابلمه ای شکلاتی را در وب‌سایت آشپزی ماه مشاهده کنید. همراه ما باشید تا نحوه پخت یک کیک قابلمه‌ ای ساده را آموزش دهیم.

مواد اولیه مورد نیاز برای دستور پخت کیک قابلمه ای ساده بدون فر: توجه داشته باشید که برای اندازه‌گیری تمام مواد از یک لیوان استاندارد استفاده کنید. این دستور برای ۴ نفر مناسب است و در صورت نیاز به تعداد بیشتر، مقدار مواد را متناسب افزایش دهید.

مواد اولیه مقدار مورد نیاز

آرد | ۲ پیمانه

شکر | ۱ پیمانه

شیر | ۱/۲ پیمانه

روغن مایع | ۱/۲ پیمانه

تخم‌مرغ | ۳ عدد

بکینگ‌پودر | ۲ قاشق

مرباخوری وانیل | ۱ قاشق

مرباخوری نمک | کمی

طرز تهیه کیک در قابلمه روی گاز:
مرحله اول: ابتدا زرده و سفیده تخم‌مرغ‌ها را از هم جدا کنید. سفیده‌ها را با همزن برقی آن‌قدر بزنید تا کف کنند و حالت حجیم پیدا کنند. دستور پخت کیک اماده را در اینجا مطالعه نمایید.

مرحله دوم: آرد را چند بار الک کنید تا کمک به پف کردن کیک کند. سپس آرد را به همراه بکینگ‌پودر در ظرفی گود بریزید و با هم مخلوط کنید.

مرحله سوم: زرده‌های تخم‌مرغ را هم بزنید تا یک‌دست شوند. سپس شکر را اضافه کرده و دوباره هم بزنید تا ترکیبی یکدست حاصل شود.

مرحله چهارم: وانیل را به زرده‌ها اضافه کرده و هم‌زدن را ادامه دهید.

مرحله پنجم: شیر و روغن مایع را به ترکیب زرده‌ها اضافه کرده و هم بزنید تا مواد به‌خوبی با هم ترکیب شوند.

مرحله ششم: پس از مخلوط شدن زرده‌ها، آن را در چند مرحله به مخلوط آرد اضافه کنید و با لیسک به‌صورت دورانی و در یک جهت هم بزنید تا ترکیب یکنواخت و یک‌دست شود.

مرحله هفتم: در این مرحله، سفیده تخم‌مرغ‌هایی که از قبل هم زده‌اید را به مخلوط کیک اضافه کنید و با لیسک چند دقیقه به‌آرامی هم بزنید. هم زدن را ادامه دهید تا زمانی که حباب‌های ریزی روی سطح مواد کیک ایجاد شود. با انجام این مرحله، مواد کیک آماده شده است.

مرحله هشتم: حالا باید یک قابلمه مناسب انتخاب کنید. بهتر است از قابلمه‌ای با جنس تفلون استفاده کنید و اندازه قابلمه باید متناسب با مقدار مواد باشد. حتماً از دم‌کنی برای این مرحله استفاده کنید.

مرحله نهم: ابتدا کف قابلمه را چرب کنید و سپس روی شعله قرار دهید تا کمی گرم شود. بعد از گرم شدن قابلمه، مواد کیک را داخل آن بریزید. پس از حدود ۴۵ دقیقه کیک شما آماده می‌شود. شعله را خاموش کنید و اجازه دهید کیک ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحت کند تا به‌راحتی از قابلمه جدا شود. فقط به این نکته توجه کنید که چون حرارت به بالای کیک نمی‌رسد، روی آن مانند کیکی که در فر پخته می‌شود برشته نخواهد شد.

نکات مهم در پخت کیک در قابلمه:

  • مواد اولیه کیک را حداقل نیم ساعت قبل از استفاده در محیط آشپزخانه قرار دهید تا به دمای محیط برسند.
  • شعله گاز باید ملایم باشد تا کیک به‌خوبی بپزد.
  • تا نیم ساعت اول، درب قابلمه را به هیچ‌وجه باز نکنید. پس از آن، می‌توانید با خلال دندان میزان پخت کیک را بررسی کنید (اگر خلال دندان تمیز از کیک خارج شد، یعنی کیک پخته است).
  • برخلاف فر، در قابلمه فقط کف قابلمه را چرب کنید و دیواره‌ها را چرب نکنید؛ زیرا این کار مانع از پف کردن کیک می‌شود.
  • مواد را در یک جهت هم بزنید تا کیک به خوبی پف کند.
  • مقدار شکر در دستور یک لیوان است. اگر به کیک‌های شیرین‌تر علاقه دارید، می‌توانید نیم لیوان دیگر شکر اضافه کنید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو به مواد اضافه کنید تا کیک قابلمه‌ای کاکائویی یا کیک قابلمه‌ای شکلاتی داشته باشید.
  • می‌توانید از طعم‌دهنده‌های دیگری مانند دارچین، هل، سیب یا پرتقال برای تنوع طعم کیک استفاده کنید.

کیک بدون فر و همزن نیز امکان‌پذیر است و برای کسانی که دسترسی به همزن ندارند، پیشنهاد می‌کنیم سفیده تخم‌مرغ را با دست هم بزنند. همچنین دستور پخت کیک قابلمه‌ای رو گاز و پخت کیک در قابلمه با آب برای مواقعی که فر در دسترس نیست، ایده‌آل است. در صورتی که علت پف نکردن کیک قابلمه‌ای را می‌خواهید بدانید، ممکن است یکی از علت‌ها باز کردن درب قابلمه در نیم ساعت اول پخت باشد. همچنین، کیک قابلمه‌ای بدون شیر نیز قابل تهیه است و می‌توانید از جایگزین‌های دیگری استفاده کنید.