دستور پخت سوپ جو در ۶ مرحله

دستور پخت سوپ جو خانگی سوپ جو یکی از سوپ‌های مجلسی و بسیار محبوب در میان ایرانیان است. محبوبیت این سوپ به قدری است که تقریباً در هر رستورانی می‌توانید آن را به عنوان پیش‌غذا سفارش دهید.  مواد لازم سوپ جو برای ۴ نفر – سینه مرغ: نصف یک سینه کامل – جو پوست‌کنده: ۱ […]

Rate this post

دستور پخت سوپ جو خانگی

سوپ جو یکی از سوپ‌های مجلسی و بسیار محبوب در میان ایرانیان است. محبوبیت این سوپ به قدری است که تقریباً در هر رستورانی می‌توانید آن را به عنوان پیش‌غذا سفارش دهید.

 مواد لازم سوپ جو برای ۴ نفر

– سینه مرغ: نصف یک سینه کامل
– جو پوست‌کنده: ۱ پیمانه متوسط
– پیاز: ۲ عدد متوسط
– هویج: ۱ عدد متوسط
– رب گوجه‌فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
– جعفری: کمی برای تزیین
– لیموترش: ۱ عدد بزرگ
– زردچوبه و روغن مایع: به میزان لازم
– نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

دستور پخت سوپ جو

مرحله اول
در اولین مرحله از تهیه سوپ جو قرمز، لازم است که جو را چند ساعت قبل (حداقل دو ساعت) خیس کنید تا نرم شود و پخت آن راحت‌تر باشد. توصیه می‌شود هر زمان که تصمیم به پخت سوپ جو دارید، ابتدا جو را بخیسانید تا در زمان پخت سوپ مشکلی نداشته باشید.پس از اینکه جو به خوبی خیس خورد، آن را همراه با ۵ تا ۶ لیوان آب در یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا بپزد. در حین پخت جو، هر چند وقت یکبار آن را هم بزنید تا از چسبیدن به ته قابلمه جلوگیری کنید.

مرحله دوم
حدود یک ساعت طول می‌کشد تا جو به طور کامل و روی حرارت ملایم بپزد و نرم شود. در این مدت می‌توانید سایر مواد سوپ را آماده کنید. مرغ را همراه با یکی از پیازها و کمی زردچوبه و آب در یک قابلمه کوچک بپزید. در این مرحله، پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و با مقداری کم روغن مایع در یک تابه تفت دهید تا نرم و شفاف شود. دقت کنید که استفاده از مقدار زیاد روغن باعث چرب شدن سوپ می‌شود. طرز تهیه سوپ سیر را نیز میتوانید در مجله آشپزی ماه مشاهده نمایید.

 مرحله سوم
پس از نرم شدن پیاز، هویج را به صورت نگینی ریز خرد کرده و به پیاز اضافه کنید. هویج را نیز کمی تفت دهید، سپس زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید. مواد را یک دقیقه دیگر تفت دهید تا ادویه‌ها به خوبی با آنها ترکیب شوند. سپس آن‌ها را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید.

 مرحله چهارم
وقتی سینه مرغ کاملاً پخت، آن را به صورت نگینی ریز یا ریش‌ریش خرد کرده و به تابه حاوی پیاز و هویج اضافه کنید. تابه را دوباره روی حرارت قرار دهید و کمی تفت دهید تا مواد یکدست شوند و قطعات مرغ کمی سرخ شوند. در این مرحله، رب گوجه‌فرنگی را هم اضافه کرده و خوب تفت دهید تا کاملاً سرخ شود. سرخ کردن رب گوجه‌فرنگی باعث می‌شود طعم و رنگ سوپ در پایان پخت عالی شود.

 مرحله پنجم
بعد از اینکه جو حدود یک ساعت روی حرارت ملایم پخت، مخلوط پیاز، هویج و مرغ را به قابلمه حاوی جو اضافه کنید و اجازه دهید سوپ با حرارت بسیار ملایم حدود یک تا یک و نیم ساعت دیگر بپزد و جا بیفتد. نکته مهم در مورد سوپ جو قرمز این است که هرچه با حرارت ملایم‌تر و مدت زمان بیشتری بپزد، خوشمزه‌تر خواهد شد. در ۱۵ دقیقه پایانی پخت سوپ، نمک و فلفل آن را تنظیم کنید. می‌توانید در این مرحله آب لیموترش را اضافه کنید یا اینکه بعد از سرو سوپ، آن را در کنار سوپ قرار دهید.

 مرحله ششم
در ۵ دقیقه پایانی پخت سوپ، جعفری را خرد کرده و روی سوپ بریزید. بعد از اضافه کردن جعفری، دیگر درب قابلمه را نگذارید زیرا باعث بدرنگ شدن جعفری می‌شود. البته می‌توانید جعفری را پس از کشیدن سوپ در سوپخوری هم روی آن بریزید.

فوت و فن برای دستور پخت سوپ جو

  1. پخت صحیح جو باعث می‌شود سوپ لعاب بیشتری پیدا کرده و بهتر جا بیفتد.
  2. اضافه کردن کره و لیموی تازه به سوپ، طعمی فوق‌العاده به آن می‌بخشد
  3. . اگر قصد دارید سوپ جو را با شیر بپزید، حتماً شیر را از قبل گرم کنید تا از بریدن آن در سوپ جلوگیری کنید.
  4. برای غلیظ‌تر شدن سوپ، می‌توانید ۲ قاشق سوپ‌خوری آرد ذرت یا گندم را در نصف لیوان آب سرد حل کرده و به سوپ اضافه کنید
  5. . استفاده از قرص عصاره مرغ نیز می‌تواند به طعم سوپ جو اضافه کند
  6. . هنگامی که می‌خواهید خامه را به سوپ اضافه کنید، بهتر است خامه را با کمی از سوپ داغ مخلوط کرده و سپس به سوپ اضافه کنید.
  7. جعفری را به خوبی ریز کنید تا آب نیندازد و سپس روی سوپ جو بریزید.
  8.  آب گوشت یا مرغ را در یخچال بگذارید تا پس از سرد شدن، چربی روی آن را با قاشق بردارید.
  9. همچنین، به جای مواد تازه می‌توانید در برخی موارد از سبزیجات کنسروی یا یخ‌زده مانند نخود و ذرت استفاده کنید.