طرز تهیه مربا هلو خانگی و آسان

طرز تهیه مربا هلو و شلیل طرز تهیه مربا هلو انجیری و مربای هلو از آن دسته مرباهایی است مانند مربای انجیر سیاه که کمتر به آن توجه می‌شود، اما طعمی بی‌نظیر و رنگی جذاب دارد. برای تهیه‌ی مربا، بهتر است از هلوهای خیلی رسیده استفاده نکنید، زیرا ممکن است نتیجه شبیه به مارمالاد شود. […]

Rate this post

طرز تهیه مربا هلو و شلیل

طرز تهیه مربا هلو انجیری و مربای هلو از آن دسته مرباهایی است مانند مربای انجیر سیاه که کمتر به آن توجه می‌شود، اما طعمی بی‌نظیر و رنگی جذاب دارد. برای تهیه‌ی مربا، بهتر است از هلوهای خیلی رسیده استفاده نکنید، زیرا ممکن است نتیجه شبیه به مارمالاد شود. هلوها را به قطعات کوچک خرد کنید و در صورت تمایل هسته آن‌ها را خارج کنید تا رنگ مربا تیره نشود. این مربا به دلیل استفاده از هلو، سرشار از خواص مفید است، از جمله ویتامین‌های A و B3، و همچنین برای سلامت قلب و چشم مفید است. امروز در آشپزی ماه، طرز تهیه مربا هلو زعفرانی را به شما آموزش می‌دهیم، پس با ما همراه باشید.

مواد لازم طرز تهیه مربای هلو ایرانی

  • هلو ۱.۵ کیلو
  • شکر ۸۰۰ گرم
  • وانیل و جوهر لیمو به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه مربا هلو خوشمزه

  • مرحله اول طرز تهیه مربا هلو مجلسی: آماده‌سازی هلو
    ابتدا هلوها را شسته و خشک کنید. برای پوست‌گیری، با چاقو یک برش به شکل بعلاوه در قسمت پایین هلو ایجاد کنید. سپس هلوها را در آب‌جوش قرار دهید و بعد از ۳ دقیقه، پوست آن‌ها به راحتی جدا می‌شود. پس از پوست‌گیری، هلوها را به قطعاتی کوچک اما نسبتاً ضخیم خرد کرده و داخل قابلمه بریزید. شکر را روی آن‌ها بپاشید و به مدت ۲ تا ۳ ساعت در یخچال بگذارید تا آب بیندازد.
  • مرحله دوم طرز تهیه مربا هلو شمالی: پخت هلو
    قابلمه را روی حرارت بگذارید تا مربا به جوش بیاید. سپس حرارت را کم کرده و کف روی مربا را به‌طور مرتب بردارید. این مرحله حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. وقتی درون هلوها حباب‌هایی دیده شد، مربا آماده است. در پایان پخت، مقداری وانیل و جوهر لیمو اضافه کنید، از روی حرارت بردارید و بگذارید خنک شود تا هلوها شیره را جذب کرده و مربا خوش‌رنگ‌تر شود. سپس مربا را در ظرف شیشه‌ای تمیز بریزید و در یخچال نگهداری کنید.
    برای طرز تهیه مربا هلو له شده، ابتدا هلوها را پوست گرفته و هسته آنها را خارج کنید. سپس هلوها را به همراه آب در قابلمه‌ای روی حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی پخته و نرم شوند. وقتی هلوها کاملاً نرم شدند و شکل خود را از دست دادند، شکر را به آرامی به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا با هم بجوشند. در نهایت می‌توانید مقداری آبلیمو برای حفظ رنگ و طعم اضافه کنید و بگذارید مربا غلیظ شود. پس از آماده شدن، مربا را در شیشه‌های تمیز و خشک بریزید و در یخچال نگهداری کنید​.این نوع مربا می‌تواند در شیرینی‌ها و دسرها نیز استفاده شود و به دلیل له‌شدن هلوها بافتی نرم و لطیف خواهد داشت.نوش جان!

طرز تهیه مربای هلو و شلیل

طرز تهیه مربا هلو رژیمی

  1. مربای هلو با عسل: برای این روش، هلوهای رسیده را پس از پوست‌گیری و خارج کردن هسته، درون شیشه‌های شفاف قرار می‌دهید. عسل را کمی گرم کنید تا رقیق شود، سپس با مقداری هل ترکیب کرده و روی هلوها بریزید. شیشه‌ها را به مدت یک هفته در یخچال بگذارید تا مربا آماده شود.
  2. مربای هلو با شیرین‌کننده‌های طبیعی: در این روش می‌توانید از شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند شیره انگور یا پودر شیرین‌کننده استفاده کنید. هلوها را پس از پوست‌گیری با کمی آب بپزید تا نرم شوند و سپس شیرین‌کننده را به همراه مقداری پودر هل به آن اضافه کنید. پس از غلیظ شدن، مربا را از روی حرارت بردارید و پس از خنک شدن در شیشه‌های درب‌دار نگهداری کنید.

این روش‌ها باعث می‌شود مربا بدون استفاده از شکر سفید تهیه شود و گزینه‌ای سالم‌تر برای کسانی باشد که به دنبال مصرف کمتر کالری هستند.

فوت و فن های دستور پخت مربای هلو

  • می‌توانید مربا را به دو قسمت تقسیم کنید و به یکی مقداری زعفران اضافه کنید تا مربای هلوی زعفرانی داشته باشید.
  • از پوست‌های هلو برای تزئین روی مربا استفاده کنید.
  • اگر از مربا شیره‌ای باقی ماند، می‌توانید با آن شربت هلو تهیه کنید.
  • اضافه کردن جوهر لیمو مانع از کپک زدن مربا می‌شود.
  • اگر هلوهای شما ترش بود، کمی شکر بیشتری به آن اضافه کنید.
  • می‌توانید ۲ قاشق غذاخوری گلاب به مربا اضافه کنید تا طعم بهتری پیدا کند.
  • اگر مربا به قوام نرسد، احتمال کپک زدن آن بالا خواهد بود.
  • برای هم زدن مربا حتماً از قاشق تمیز استفاده کنید تا از آلودگی جلوگیری شود.