طرز تهیه رتتویی فرانسوی

رتتویی یک غذای معروف فرانسوی با ترکیبات گیاهی و سالم است که به راحتی با طرز تهیه رتتویی بدون فر می توانید آن را تهیه کنید.
Rate this post

طرز تهیه رتتویی غذای گیاهی و خوشمزه

یکی از غذاهای محبوب در کشور فرانسه، این خوراک است که از سبزیجات به عنوان مواد تشکیل دهنده‌اش استفاده می‌شود. این غذا همچنین می‌تواند جذابیت خاصی برای افراد گیاه‌خوار داشته باشد که در رژیم غذایی خود از گوشت به صورت اصلی خودداری می‌کنند. رتتویی یک غذای گیاهی است و به دلیل تنوع سبزیجاتی که در آن استفاده می‌شود، بسیار مغذی و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. همچنین، این غذا می‌تواند بخشی از رژیم غذایی سالم و متعادل باشد. در تهیه‌ی رتتویی می‌توان به سلیقه شخصی از سبزیجات دیگر نیز استفاده کرد و با ادویه‌جات مختلف آن را طعم‌دار کرد. این غذا معمولاً به صورت گرم سرو می‌شود، اما برخی ترجیح می‌دهند آن را به صورت سرد یا در دمای اتاق بخورند.این دستور از غذا به طرز تهیه رتتویی موش سرآشپز معروف است.طرز تهیه استرامبولی ایتالیایی را به شما پیشنهاد می کنیم.

مواد لازم رتتویی فرانسوی

۵ عدد بادمجان
۳ عدد هویج
 ۵ عدد گوجه فرنگی
 ۵ عدد کدو سبز
۳ حبه سیر
 ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار روغن زیتون
 به مقدار لازم فلفل، نمک و زردچوبه
 ۳ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
۲ عدد متوسط پیاز
 ۱ عدد بزرگ فلفل دلمه‌ای قرمز
 ۱ عدد بزرگ فلفل دلمه‌ای زرد یا سبز
 ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار رزماری یا ریحان
¾ قاشق چایخوری پودر زیره
۱ ساقه کرفس
 ۲ عدد متوسط فلفل تند
 ۲ قاشق غذاخوری سس کچاپ

طرز پخت رتتویی فرانسوی

فر را به دمای ۱۹۰ درجه سانتیگراد گرم کنید تا داغ شود. گوجه‌فرنگی را رنده کرده و در یک تابه قرار دهید، سپس روی حرارت تا آب گوجه‌فرنگی تبخیر کرده و آب آن گرفته شود.

پیاز و سیر را به تابه اضافه کنید و یک قاشق روغن هم اضافه کنید، سپس همه مواد را با یکدیگر مخلوط کنید. به سس حاصل نمک و فلفل هم اضافه کنید.

فلفل‌ها را ببرید و داخلشان را خالی کنید، سپس آن‌ها را به صورت ورقه‌ای خرد کنید. همین کار را با سر و ته کدوها و بادمجان‌ها نیز انجام دهید و همگی را به صورت ورقه‌ای ببرید.

سس آماده را در یک ظرف نسوزی ریخته و سطح کف آن را پوشانید. سپس سبزیجات خرد شده را به ترتیب از لبه ظرف به سمت داخل قرار دهید تا ظرف پر شود.

روی سبزیجات، روغن زیتون، نمک، فلفل و آویشن ریز خرد شده را بریزید. سپس با یک ورق کاغذ روغنی ظرف را پوشانید.

ظرف را در فر قرار دهید و به مدت ۴۵ تا ۵۵ دقیقه پخت کنید تا غذا خوب پخته شود و آب آن پس داده شود. توجه داشته باشید که لبه ظرف نسوزده و یا له نشود.

طرز تهیه رتتویی با مرغ و طرز تهیه رتتویی با گوشت

راتاتویی، غذای ساده‌ای است که به دلیل کارتون محبوب با همین نام در ایران شناخته می‌شود. این غذا، با وجود شباهت زیاد به یتیمچه، ترکیبی از انواع صیفی‌جات است و نقش اصلی در آن برعهده بادمجان و کدو قرار دارد. اگر به این ترکیب مقداری مرغ یا گوشت اضافه کنید، آن را به یک غذای کامل تبدیل کرده و با امکان سرو با برنج، تازه‌تر و خوشمزه‌تر می‌شود، که حتی افراد گوشت‌خوار نیز می‌توانند از آن لذت ببرند.

تاریخچه غذای رتتویی فرانسوی

رتتویی یک غذای فرانسوی سنتی و معروف است که به عنوان یک غذای خوراکی با مواد اصلی گوشت و سبزیجات شناخته می‌شود. تاریخچه رتتویی به دوره‌های گذشته باز می‌گردد و ممکن است اصول آن به قرن هفدهم برگردد.

در ابتدا، کلمه “رتتویی” به معنای “پخته شده” یا “آشپزخانه” در زبان فرانسوی بوده و این غذا نیز به عنوان یک طرز تهیه برای گوشت‌ها و سبزیجات مختلف استفاده می‌شده است. با گذر زمان، رتتویی به یک غذای خاص با ترکیبات مشخصی تبدیل شد.

در قرن هفدهم، طبخ‌ها و رستوران‌ها در فرانسه شهرهای بزرگ به شکل رسمی‌تر و حرفه‌ای‌تری شکل گرفتند و غذاهای مختلفی با عناوین مختلف به منظور ارتقاء هنر آشپزی ظاهر شدند. رتتویی نیز از این دوره به عنوان یک غذای لذیذ و مورد علاقه جوانان و اشراف شهرها شناخته شد.

در قرن نوزدهم، رتتویی به عنوان یکی از نمادهای آشپزی فرانسوی به جهان معرفی شد. از این زمان به بعد، انواع مختلف رتتویی با ترکیبات متنوع و خلاقانه در منوهای رستوران‌ها و خانه‌های غذا خدمت داده می‌شود.

امروزه، رتتویی به عنوان یک غذای محبوب و شناخته شده در سراسر جهان شناخته می‌شود و در انواع مختلف با ترکیبات متنوع و به سبک‌های مختلف تهیه می‌شود.

آیا میتوانیم راتاتویی را در ماهیتابه و بدون فر بپزیم؟
بله! برای این کار محتویات رتتویی را در ماهیتابه یا قابلمه قرار دهید و روی شعله ملایم گاز بگذارید.

رتتویی همان یتیمچه است؟
راتاتویی شباهت زیادی به یتیمچه ایرانی دارد؛ البته نمیتوان انکار کرد که این غذا در شکل و چیدمان با یتیمچه تفاوت اساسی دارد.