طرز تهیه ترشی بادمجان

طرز تهیه ترشی بادمجان خانگی ترشی بادمجان یکی از چاشنی‌های بسیار خوشمزه و محبوب است که به همراه غذاهای مختلف، لذت بیشتری به سفره می‌بخشد. عطر و طعم بی‌نظیر بادمجان به همراه بافت لطیف آن، تجربه‌ای لذت‌بخش است که می‌تواند برای برخی به یک عادت همیشگی تبدیل شود. روش‌های مختلفی برای تهیه ترشی بادمجان وجود […]

Rate this post

طرز تهیه ترشی بادمجان خانگی

ترشی بادمجان یکی از چاشنی‌های بسیار خوشمزه و محبوب است که به همراه غذاهای مختلف، لذت بیشتری به سفره می‌بخشد. عطر و طعم بی‌نظیر بادمجان به همراه بافت لطیف آن، تجربه‌ای لذت‌بخش است که می‌تواند برای برخی به یک عادت همیشگی تبدیل شود. روش‌های مختلفی برای تهیه ترشی بادمجان وجود دارد، از جمله ترشی بادمجان ساده خانگی، طرز تهیه ترشی بادمجان شکم‌پر، ترشی بادمجان لیته، ترشی بادمجان دودی، و حتی ترشی بادمجان با رب انار.

ترشی بادمجان

تعداد افراد: ۸ نفر
زمان آماده‌سازی: ۳۰ دقیقه
زمان پخت: ۲۰ دقیقه
سطح سختی: متوسط

طرز تهیه ترشی بادمجان ساده و سریع

ترشی بادمجان از جمله انواع محبوب ترشی و شور است که با وجود فرآیند نسبتاً ساده‌ای که دارد، نیازمند دقت و زمان است. مواد اولیه و ادویه‌های مورد نیاز برای این ترشی معمولاً در دسترس هستند و برای تهیه آن، تنها به سرکه، بادمجان و چند نوع ادویه‌ی معطر نیاز خواهید داشت. در ادامه، مواد اولیه و مراحل آماده‌سازی این ترشی بادمجان خوشمزه را بررسی می‌کنیم. همین طور اگر علاقه به دانستن طرز تهیه ترشی انبه بندری را دارید از طریق لینک زیر مشاهده نمایید.

مواد لازم برای تهیه ترشی بادمجان با پوست

سبزی‌های معطر از جمله ترخون، جعفری، نعناع و دیگر سبزی‌های محلی، بخش اصلی سبزی ترشی بادمجان را تشکیل می‌دهند. مواد مورد نیاز برای تهیه این ترشی عبارتند از:

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
بادمجان قلمی ۸ عدد
سیر ۵ حبه
سبزی معطر شامل جعفری، نعناع، ترخون از هرکدام ۱ قاشق غذاخوری
فلفل سبز ۲ عدد
سرکه ۲ لیتر
سیاه‌دانه، گلپر، فلفل قرمز و سیاه به مقدار کافی

دستور تهیه ترشی بادمجان خانگی

برای آماده‌سازی ترشی بادمجان سریع و سرکه‌ای، مراحل زیر را با دقت انجام دهید:

مرحله اول: ابتدا سر و ته بادمجان‌ها را جدا کرده و آن‌ها را به تکه‌های درشت برش بزنید.

مرحله دوم: برای هر یک کیلوگرم بادمجان، یک لیوان سرکه نیاز دارید. بادمجان‌ها را در ترکیب سرکه و نمک به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید. سپس آن‌ها را در آبکش قرار دهید تا سرکه اضافی از آن‌ها خارج شود.

مرحله سوم: سیر و فلفل سبز را خرد کنید و همراه با سبزی‌های معطر مانند جعفری، نعناع، ترخون و دیگر سبزی‌های محلی، همچنین سیاه‌دانه، گلپر و فلفل‌های قرمز و سیاه با هم مخلوط کنید.

مرحله چهارم: مقداری از بادمجان‌ها را درون شیشه بریزید و لایه‌ای از مواد ترشی را روی آن‌ها قرار دهید. این کار را به صورت لایه‌لایه ادامه دهید تا شیشه پر شود.

مرحله پنجم: نمک و سرکه را با هم ترکیب کنید و به اندازه‌ای سرکه اضافه کنید که تمام مواد داخل شیشه را بپوشاند.

مرحله ششم: درب شیشه را ببندید و آن را به مدت حدود دو هفته در یک جای خنک قرار دهید تا ترشی آماده شود. در صورت جذب سرکه توسط مواد، می‌توانید مقدار بیشتری سرکه روی آن بریزید.

ایده‌های دیگر برای طرز تهیه ترشی بادمجان ساده

ترشی بادمجان فوری را می‌توان با تغییرات جزئی به شکل‌های مختلف تهیه کرد. در ادامه چند روش دیگر معرفی شده است:

ترشی بادمجان درسته
طرز تهیه این نوع ترشی تفاوت زیادی با روش قبلی ندارد. بادمجان‌های کوچک باعث می‌شوند ترشی زیباتر شود. در این روش نیازی به خرد کردن بادمجان‌ها نیست و می‌توانید همان مراحل قبلی را اجرا کنید.

طرز تهیه ترشی بادمجان شکم‌پر شمالی

ترشی بادمجان شکم‌پر شمالی نیز یکی از انواع محبوب است. بادمجان‌های کوچک در این روش به کار می‌روند و داخل آن‌ها با مخلوطی از سبزی‌های معطر و ادویه‌ها پر می‌شود.

ترشی بادمجان حلقه‌ای

برای این روش کافی است بادمجان‌ها را به صورت حلقه‌ای برش دهید. اندازه بادمجان تفاوتی ندارد، اما ترشی بادمجان‌های ریزتر باعث می‌شوند ترشی جذاب‌تر به نظر برسد. دقت کنید بادمجان‌های کوچک را بیش از حد نپزید تا له نشوند. هرچه بادمجان‌ها باریک‌تر باشند، زمان پخت آن‌ها کمتر خواهد بود. مراحل تهیه این ترشی مشابه دستور اولیه است.

طرز تهیه ترشی بادمجان تکه‌ای

این روش نیز مانند دستور اصلی است با این تفاوت که بادمجان‌ها به قطعات کوچک‌تر خرد شده و به همان روش لایه‌لایه با مواد ترکیب می‌شوند.

ترشی بادمجان کبابی

در این نوع، بادمجان‌ها پیش از تهیه ترشی کبابی می‌شوند که طعمی دودی و خاص به ترشی می‌بخشد.

ترشی بادمجان کوچک

در این روش از بادمجان‌های بسیار کوچک برای تهیه ترشی استفاده می‌شود که ظاهری زیبا و طعمی جذاب دارند.