دستور پخت مربای توت فرنگی

بهترین دستور پخت مربای توت فرنگی مرحله اول: آماده‌سازی توت‌فرنگی برای تهیهٔ مربای خوشمزه و رنگارنگ از توت‌فرنگی، مانند طرز پخت مربای آلبالو ابتدا گلبرگ‌های اضافی توت‌فرنگی را جدا کرده و آن‌ها را با آب بشویید. سپس توت‌فرنگی‌ها را در آبکش ریخته و به کمک دستمال حوله، آن‌ها را خشک کنید. مرحله دوم: نکات مربوط […]

Rate this post

بهترین دستور پخت مربای توت فرنگی

  • مرحله اول: آماده‌سازی توت‌فرنگی
    برای تهیهٔ مربای خوشمزه و رنگارنگ از توت‌فرنگی، مانند طرز پخت مربای آلبالو ابتدا گلبرگ‌های اضافی توت‌فرنگی را جدا کرده و آن‌ها را با آب بشویید. سپس توت‌فرنگی‌ها را در آبکش ریخته و به کمک دستمال حوله، آن‌ها را خشک کنید.
  • مرحله دوم: نکات مربوط به شستشو
    توجه داشته باشید که اگر توت‌فرنگی‌ها به صورت خیس در آبکش باقی بمانند، آب وارد آن‌ها می‌شود و می‌تواند مزه آن‌ها را تغییر دهد. بعداً نصفی از توت‌فرنگی‌ها را در قابلمه‌ای مناسب بریزید.
  • مرحله سوم: افزودن شکر و استراحت
    نصف مقدار شکر را به توت‌فرنگی‌ها بپاشید و سپس لایهٔ دیگری از توت‌فرنگی‌ها را بر روی آن بریزید. سپس باقی مقدار شکر را اضافه کنید و قابلمه را در یخچال قرار دهید تا توت‌فرنگی‌ها در طول ۱۲ ساعت آب بیندازند.
  • مرحله چهارم: پخت توت‌فرنگی
    قابلمه حاوی مخلوط توت‌فرنگی و شکر را از یخچال بیرون بیاورید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا آب توت‌فرنگی‌ها به جوش بیاید. در طول پخت مربا، درب قابلمه را باز نگذارید. تقریباً پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، توت‌فرنگی‌ها به غلظت مربا می‌رسند.
  • مرحله پنجم: کنترل قوام و پاک‌سازی کف مربا
    هنگامی که مربا در حال جوشیدن است، ممکن است کف بیافتد. برای حذف کف، از کفگیر استفاده کنید تا رنگ مربا شفاف‌تر شود. برای اطمینان از قوام مطلوب مربا، نیم قاشق مرباخوری از شهد مربا را در یک لیوان آب سرد ریخته و مشاهده کنید.
  • مرحله ششم: افزودن آبلیمو و خنک کردن مربا
    اگر شهد به غلظت مناسب رسید و در آب سرد کاملاً ته‌نشسته باقی ماند، مربا را از حرارت بردارید و به سرعت آبلیمو را اضافه کنید. سپس با آرامی مربا را هم بزنید و به خنکی بگذارید. آبلیمو از شکرک زدن مربا جلوگیری می‌کند.

مواد لازم برای ۱ شیشه کوچک مربای توت فرنگی

توت فرنگی  ۵۰۰ گرم
شکر ۱۰۰ گرم
آب لیمو ترش  ۱ قاشق غذاخوری

دستور پخت مربای توت فرنگی با عسل

  • مرحله اول: آماده‌سازی توت‌فرنگی‌ها
    تمامی توت‌ها را در یک قابلمه ریخته و شروع به له کردن آن‌ها در کف قابلمه کنید. سپس آبلیمو، عسل و پوست پرتقال را در زمانی که حرارت متوسط رو به بالا است، به توت‌ها اضافه کنید. اجازه دهید مواد داخل قابلمه به جوش بیایند و بپزند تا ماده به دست آمده کاملاً غلیظ شود. در حدود ۴۵ دقیقه، مربا را تحت حرارت مستقیم قرار دهید تا خوب بپزد. همچنین به یاد داشته باشید که آن را مرتب هم بزنید تا نسوزد و ته نگیرد. هر گونه کف ایجاد شده بر روی سطح مربا را به آرامی بردارید.
  • مرحله دوم: امتحان مربا
    برای امتحان مربا، یک قاشق مربا را بردارید و در یک بشقاب تمیز بگذارید، سپس آن را به مدت ۵ دقیقه داخل فریزر قرار دهید. اگر بعد از خروج قاشق از فریزر، مربا به راحتی از قاشق نمی‌ریزد، به این معناست که مربا کاملاً آماده است و می‌توانید آن را از روی شعله گاز بردارید. اما اگر مربا به آسانی از قاشق روان شد، به قابلمه‌ی مربا ۵ دقیقه دیگر بر روی شعله بمانید و بار دیگر آزمایش مربا را تکرار کنید.
  • مرحله سوم: کنسرو کردن مربا
    مربا را داخل شیشه‌های استریل داغ بریزید و فضای بالای شیشه را به اندازهٔ ۰.۵ تا ۱ سانتیمتر خالی بگذارید و سپس آن را مهر و موم کنید. فرآیند مهر و موم کردن اینکار با تغییر دمای آب انجام می‌شود. اگر می‌خواهید مربا را بعد از پخت مصرف کنید، وقت خود را برای کنسرو کردن آن نگذارید، فقط کافی است که ظرف حاوی مربای توت‌فرنگی را داخل یخچال قرار دهید.

دستور پخت مربای توت فرنگی با عسل

مواد لازم طرز تهیه مربای توت فرنگی با عسل

توت فرنگی ۱۵۰ گرم
تمشک تازه ۱۵۰ گرم
عسل طبیعی ۲/۱ پیمانه
آب لیمو ترش ۴/۱ پیمانه
 پوست پرتقال ۳ قاشق چای خوری

طرز تهیه مربای توت فرنگی با وانیل

  • مرحله اول: آماده‌سازی توت‌فرنگی‌ها
    ابتدا توت‌فرنگی‌ها را کاملاً با آب سرد بشویید. سر کلاهک‌های توت‌فرنگی‌ها را جدا کنید و سپس آن‌ها را داخل آبکشی قرار داده تا آب اضافی آن‌ها کاملاً خارج شود.
  • مرحله دوم: اضافه کردن شکر به توت‌فرنگی‌ها
    یک قابلمه را بردارید و در آن لایه‌هایی از توت‌فرنگی و شکر را به ترتیب بریزید. سپس قابلمه را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا توت‌فرنگی‌ها آب بدهند.
  • مرحله سوم: حرارت دادن به توت‌فرنگی‌ها
    بعد از گذشت زمان مورد نیاز، قابلمه را روی حرارت متوسط قرار داده و به مدت ۳۰ دقیقه بپزید تا شکر به طور کامل حل شود. هنگام پختن، ترکیب را زیاد هم زده و در صورت بروز کفک بر روی سطح، آن‌ها را با یک قاشق جمع کنید.
  • مرحله چهارم: اضافه کردن وانیل
    در ۵ دقیقه آخر پخت، وانیل را به ترکیب اضافه کنید تا طعم مربا تقویت شود.
  • مرحله پنجم: اضافه کردن جوهر لیمو و آماده‌سازی نهایی مربا
    دقایق آخر پخت، جوهر لیمو را به ترکیب اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مخلوط شود. سپس مربا را از حرارت بردارید و به مدت کوتاهی خنک کنید. وقتی کاملاً خنک شد، آن را به ظرف‌های شیشه‌ای بریزید و در یخچال نگهداری کنید. مربا آماده مصرف است و می‌توانید از آن تا شش ماه لذت ببرید.

مواد لازم برای طرز تهیه مربای توت فرنگی خانگی

توت فرنگی ریز  ۱ کیلو
شکر  ۱ کیلو
وانیل ۱ ق چای خوری
جوهر لیمو ۱ ق چای خوری

طرز تهیه مربای توت فرنگی با استویا

برای طرز تهیه مربای توت فرنگی بدون شکر ابتدا توت فرنگی‌ها را به دقت شسته و به اندازه‌های مناسب خرد می‌کنیم، به یاد داشته باشید که اندازه آنها نه خیلی درشت و نه خیلی کوچک باشد. در صورت لزوم می‌توانید توت فرنگی‌ها را به صورت خرد نشده نیز پخته کنید. سپس توت فرنگی‌های خردشده را در قابلمه قرار داده و به جای شکر، اریتریتول یا استویا به میزان مورد نیاز روی آنها پاشیده و قابلمه را بسته و با آب حاصل از توت فرنگی‌ها کمی پخته می‌کنیم. به یاد داشته باشید که از زمان به زمان محتویات قابلمه را هم بزنید تا مربا ته نگیرد. آخرین مرحله اضافه کردن یک قاشق آب لیمو ترش به توت فرنگی‌هاست و سپس آنها را هم بزنیم. به این ترتیب، مربای کتوئی توت فرنگی آماده می‌شود.

مواد مورد نیاز برای تهیه مربا کتویی

 

توت فرنگی خرد شده یک پیمانه
اریتریتول یا شیرین کننده طبیعی استویا  یک قاشق غذاخوری
آب گرفته شده از لیمو ترش تازه یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه مربای توت فرنگی فوری

تهیه مربای توت فرنگی فوری بسیار ساده و مشابه به سایر مرباهای خانگی است، و باعث می‌شود در مدت زمان کوتاهی مربا آماده شود. برای این کار، به توت فرنگی و شکر نیاز دارید. تهیه مربای توت فرنگی فوری می‌تواند علاوه بر ایجاد مربا، مقداری شربت نیز برای روزهای گرم را در اختیارتان قرار دهد. حتماً به نکات تهیه مربا دقت کنید تا از مواجهه با کپک یا شکرک پس از مدتی که از مربایتان استفاده می‌کنید، جلوگیری کنید.

مواد لازم برای مربای توت فرنگی فوری

توت فرنگی ریز  ۱ کیلو
شکر ۸۰۰ گرم
آب نصف لیوان
جوهر لیمو یک هشتم قاشق چایخوری