طرز تهیه سوجوک خوشمزه و ساده به روش ترکیه ای

سوجوک یک نوع سوسیس و یکی از پرطرفدارترین این مدل سوسیس، سوجوک ترکیه ای است که ما نیز در این مقاله طرز تهیه سوجوک ترکیه ای را برای شما آماده کرده‌ایم.
Rate this post

طرز تهیه سوجوک به روش ترکیه ای

سوسیس سوجوک یک نوع ازانواع سوسیس های پرطرفدار در کشور ترکیه است و در تمام خاورمیانه حتی در اروپا نیز به محبوبیت رسیده است. این نوع فراورده نوعی سوسیس خشک شده است که از گوشت های بره یا گاو به همراه میزان زیادی ادویه ها و چاشنی های متنوع و تند به همراه صیفی جات تهیه می شود. ادویه های استفاده شده در آن شامل نمک، فلفل، پود پاپریکا و پودر سیر می باشد.در روش خانگی و سنتی سوسیس از گوشت گوساله یا بره به همراه چربی آن ها، به شکل چرخ کرده یا کوبیده شده استفاده شده است. با ادویه های مختلف و متنوعی طعم دار می کنند و روکش آن را به صورت طبیعی با روده گوسفند یا گوساله پر می کردند. در حال حاضر نیز این کار را انجام می دهند.

مواد لازم برای سوجوک

  • گوشت چرخ کرده: ۶۰۰ گرم
  • سیر: ۵ حبه
  • روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه: ۱ قاشق چایخوری
  • پودر فلفل قرمز: ۲ قاشق چایخوری
  • نمک: ۱ قاشق غذاخوری
  • پودر دارچین: ۱ قاشق چایخوری
  • پودر زیره: ۱ قاشق چایخوری
  • پودر تخم گشنیز: ½ قاشق چایخوری
  • پودر زنجبیل: ½ قاشق چایخوری
  • پاپریکا: ۱ قاشق چایخوری

مراحل تهیه سوجوک ترکیه ای

گوشت چرخ کرده را در یک کاسه مناسب قرار دهید. توجه کنید که از گوشت با کمترین میزان چربی استفاده کنید.روغن زیتون، فلفل سیاه، پودر فلفل قرمز، نمک، پودر دارچین، پودر زیره، پودر تخم گشنیز، پودر زنجبیل، و پاپریکا را به کاسه حاوی گوشت اضافه کنید. سپس سیر را پوست گرفته و خرد کنید.سیر خرد شده را به کاسه اضافه کرده و تمام مواد را با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند. بعد از اینکه مواد یکدست شدند، شروع به تدریج ترکیب مواد کنید تا به یک بافت یکدست برسید.مواد را بین چند لایه سلفون پیچیده و با دقت فیکس کنید تا هیچ هوایی درون سلفون باقی نماند. سپس مایه سوجوک را در فریزر قرار دهید و به مدت ۱ روز استراحت دهید.پس از گذشت یک روز، سوجوک آماده به مصرف است و می توانید آن را از فریزر خارج کنید. توجه داشته باشید که به دلیل استفاده از گوشت خام، قبل از مصرف باید آن را در روغن سرخ کنید.

سوجوک ترکیه ای

پیشینه سوسیس ترکیه ای سوجوک

غذاهای ترکیه و بیشتر غذاهای تاریخی آن غالبا با گوشت قرمز همراه هستند. تقریبا به همین دلیل این غذاها در سراسر دنیا معروف شده اند. پیشینه سوسیس سوجوک به گذشته های دور، زمانی که عشایر در مناطق مرزی دریای سیاه تا دریای مدیترانه ساکن شدند که قسمت هایی از ترکیه امروزی را شامل می شود. برای نگهداری مواد گوشتی و حفظ آن ها با روش های جالبی مانند داخل روده حیوانات قرار دادن آن هارا تا ماه های بعدی استفاده می کردند. این بهترین روش برای نگهداری سوسیس و کالباس است. امروزه همین روش ها به شکل کاملا پیشرفته در بازارها وجود دارد و کارخانه های بسیاری انواع سوسیس و کالباس را تولید می کنند. اکنون سوجوک ترکیه غذایی مشهور در تمامی دنیا است که به زبان ترکی به آن سوجوخ یا سوجوق نیز می گویند.

ادویه های مخصوص سوسیس ترکیه ای

ادویه ها و چاشنی ها ممکن است در تولید فراورده های گوشتی یا هر غذای دیگه ای به چشم نیایند اما تاثیری شگرف در خوشمزه بودن آن ها دارند. می توان گفت مزه نهایی همه محصولات نتیجه استفاده از چاشنی هایی است که در انتها یا اواسط تولید غذا به آن اضافه می شود. گوشت به تنهایی مزه خوبی دارد به خصوص اگر کشتار روز و تازه باشد. از این رو این دو محصول در کنار یکدیگر ماده ای خوش طعم به نام سوجوک را می سازند.نمک که معروف ترین چاشنی غذایی شناخته می شود به میزان لازم در غذا و به تنهایی نیز طعم متفاوت و بهتری از آن غذا را به ما تحویل می دهد. پس باید در میزان استفاده آن نهایت دقت را به جا آورد. ادویه هایی در سراسر دنیا وجود دارند که با توجه به نوع غذا، در آن ها استفاده می شوند.ادویه هایی که در سوسیس سوجوک استفاده می شود موثرترین ماده برای ایجاد مزه و طعم آن هستند. ترکیباتی از نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر پاپریکا، پودر سیر، زنجبیل، آویشن و سماق در این نوع سوسیس و هم در سوسیس ارگانیک به کار می رود.