طرز تهیه قهوه با موکاپات

طرز تهیه قهوه با موکاپات موکاپات یکی از محبوب‌ترین ابزارهای دم‌آوری قهوه در آمریکای جنوبی است که برای طرز تهیه قهوه با موکاپات و تهیه قهوه‌ای نزدیک به اسپرسو مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسپرسو، در واقع یک روش دم‌آوری قهوه است که طی آن آب داغ تحت فشار بالا از میان پودر قهوه عبور می‌کند […]

Rate this post

طرز تهیه قهوه با موکاپات

موکاپات یکی از محبوب‌ترین ابزارهای دم‌آوری قهوه در آمریکای جنوبی است که برای طرز تهیه قهوه با موکاپات و تهیه قهوه‌ای نزدیک به اسپرسو مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسپرسو، در واقع یک روش دم‌آوری قهوه است که طی آن آب داغ تحت فشار بالا از میان پودر قهوه عبور می‌کند و در کمتر از ۲۵ ثانیه آماده می‌شود. در ادامه نحوه تهیه قهوه با استفاده از طرز تهیه قهوه با موکاپات را توضیح خواهیم داد.

برای دم کردن اسپرسو می‌توانید از موکاپات روی اجاق گاز استفاده کنید یا به دستگاه اسپرسو ساز رو بیاورید. قبل از هر چیز باید طرز تهیه قهوه با موکاپات و شیر را یاد بگیرید. البته توجه داشته باشید که براساس تعریف دقیق اسپرسو، تنها قهوه‌ای که با دستگاه اسپرسو ساز تهیه می‌شود، به عنوان اسپرسو شناخته می‌شود.با این حال، قبل از شروع به تهیه اسپرسو روی گاز، بهتر است با لوازم مورد نیاز این فرآیند بیشتر آشنا شوید.طرز تهیه قهوه یونانی با شیر هم در سایت موجود است.

وسایل لازم برای دم کردن قهوه با موکاپات

برای تهیه یک قهوه عالی با موکاپات، رعایت نکات زیر ضروری است:

  • شعله ملایم
  • آب سرد
  • موکاپات

پودر قهوه تازه آسیاب و برشته شده مناسب برای موکاپات

این موارد از اصلی‌ترین نیازها برای طرز تهیه قهوه با موکاپات استیل روی گاز هستند. در انتهای متن هم یک ویدیو از آموزش دم‌آوری قهوه روی گاز برای شما قرار داده‌ایم.

طرز تهیه قهوه با موکاپات

قبل از شروع باید بدانید که درست کردن قهوه با موکاپات شامل نکات کوچکی است که با رعایت آن‌ها می‌توانید طعم بهتری به دست آورید. حال مراحل زیر را با دقت دنبال کنید:

ابتدا مخزن زیرین موکاپات را تا زیر سوپاپ با آب سرد پر کنید.
سپس پودر قهوه را داخل سبد میانی موکاپات بریزید و سطح آن را صاف کنید. (نیازی به فشردن قهوه نیست).
بعد از صاف کردن پودر قهوه، قسمت بالایی موکاپات را روی قسمت پایینی محکم کنید و آن را روی شعله ملایم قرار دهید.
توجه کنید که استفاده از شعله ملایم الزامی است. اکنون منتظر باشید تا قهوه آماده شود؛ قبل از اینکه قهوه کاملاً خارج شود، از بوی عطرآگین و صدای آن متوجه خواهید شد.

نحوه خروج قهوه از موکاپات
بعد از اینکه قهوه به طور کامل در مخزن بالایی جمع شد، آن را داخل فنجان بریزید و نوش جان کنید. در صورتی که تمایل دارید قهوه خود را شیرین کنید، می‌توانید شکر یا مواد دیگری به آن اضافه کنید.

برای درک بهتر نحوه طرز تهیه قهوه کف دار با موکاپات، پیشنهاد می‌کنیم ویدئوی آموزشی که در انتهای این مطلب قرار داده شده است را مشاهده کنید.

اسپرسو معمولاً در فنجان‌های ۲۰ تا ۳۰ میلی‌لیتری سرو می‌شود و با لایه‌ای از کرم یا کف کرم‌رنگ، که به آن “کرما” گفته می‌شود، همراه است. برای تهیه اسپرسو اغلب از ترکیب دانه‌های قهوه عربیکا و ربوستا از مناطق مختلف جهان استفاده می‌شود. نوشیدنی‌هایی مانند آفوگاتو، کن پانا، و آمریکانو، همگی بر پایه اسپرسو تهیه می‌شوند.

روش دوم برای دم کردن اسپرسو با موکاپات

در این روش، می‌توانید ابتدا آب را به جوش بیاورید، سپس سبد قهوه را در جای خود قرار دهید و موکاپات را ببندید. بعد از آن، موکاپات را روی شعله قرار دهید. این روش نسبت به روش اول مزایای خاص خود را دارد.

در روش اول ممکن است قهوه نهایی کمی سرد شود یا آب اضافی در مخزن پایین باقی بماند و یا قهوه طعمی سوخته پیدا کند. در این روش، بسیاری از این مشکلات رفع می‌شوند و قهوه بهتری خواهید داشت.

نکات مهم در تهیه اسپرسو با موکاپات

  • موکاپات نباید روی شعله زیاد بجوشد یا قل بزند.
  • اولین قهوه‌ای که با موکاپات جدید دم می‌کنید را دور بریزید.
  • اسپرسو به تغییرات ناگهانی دما حساس است، بنابراین فنجان‌های خود را قبل از ریختن اسپرسو گرم کنید.
  • برای یک اسپرسوی باکیفیت، نیاز به قهوه‌ای باکیفیت دارید. از محصولات معرفی‌شده زیر بهترین قهوه را خریداری کنید و از آن لذت ببرید.

طعم و ویژگی‌های اسپرسو تهیه‌شده با موکاپات

قهوه تهیه شده با موکاپات رقیق‌تر از اسپرسوی تهیه شده با دستگاه اسپرسو یا کافه‌ها است.
معمولاً کرما روی قهوه با موکاپات ایجاد نمی‌شود.
نوشیدنی نهایی تیره‌رنگ و نسبتاً تلخ است (میزان تلخی به ذائقه شما بستگی دارد) و چربی کمی دارد.
اگر مقدار قهوه کم به نظر آمد، می‌توانید حجم آن را تا ۳۵ میلی‌لیتر افزایش دهید. درست کردن قهوه با قهوه جوش با این روش بسیار آسان‌تر و کاربردی‌تر می‌شود.