طرز تهیه مفلک

مفلک یکی از غذاهای جنوبی و پرطرفدار بندرعباس و هرمزگان است که با ماهی شور و یا میگو خشک شده پخته می شود در ادامه دستور پخت مفلک به روش سنتی و اصیل جنوبی را برای شما قرار داده ایم.
3.8/5 - (14 امتیاز)

طرز تهیه مفلک خوشمزه و سنتی با بلغور جو به روش جنوبی

مفلک یکی از غذاهای پرطرفدار جنوبی است.مفلک یا دمپختک بلغور جو یکی از غذاهای اصیل و سنتی جنوبی کشورمان است که با بلغور جو درست می شود. اصل این غذا با ماهی شور طبخ شده ولی در صورت دسترسی نداشتن به ماهی تازه،میگو خشک و گاها با تن ماهی هم تهیه می کنند.در ادامه روش پخت و تهیه مرحله به مرحله و سنتی آن را توضیح خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه مفلک برای ۴ نفر

بلغور جو: ۲ لیوان
ماهی شور: ۱ تکه
پیاز: ۱ عدد بزرگ
سیر: ۲ حبه
گوجه فرنگی: ۲ عدد
فلفل سبز: ۲ عدد
سبزی گشنیز: ۱ کاسه کوچک
فلفل قرمز، ادویه دلخواه و زردچوبه به مقدار کافی

روش پخت مفلک

برای تهیه مفلک به روش جنوبی، ابتدا ماهی شور را در یک کاسه حاوی آب قرار داده تا شوری آن به حداقل برسد. در ادامه، بلغور جو را در یک قابلمه، بهتر است از قابلمه‌های روحی استفاده کنید، ریخته و آن را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم.سپس بلغور را در حالتی که حدوداً به رنگ قهوه‌ای روشن نزدیک شده است، تفت می‌دهیم. توجه داشته باشید که بسته به سلیقه شخصی، می‌توانید بلغور را کمی بیشتر تفت دهید تا رنگ آن به قهوه‌ای تیره‌تر تغییر کند. همچنین به یاد داشته باشید که حرارت همواره بسیار ملایم باشد.در غیر این صورت، بلغور ممکن است سوخته و طعم تلخی به خود بگیرد. زمانی که بلغور به رنگ دلخواه رسید، قابلمه را از حرارت برداشته و سپس پیاز را به صورت نگینی خرد می‌کنیم. در ادامه، پیاز را به همراه مقداری روغن درون یک قابلمه مناسب می‌ریزیم.

مفلک

حالا قابلمه را روی حرارت قرار می‌دهیم و تفت می‌دهیم تا پیاز سبک و شفاف شود. سپس مقداری زردچوبه را به قابلمه اضافه کرده و مجدداً تفت می‌دهیم. در ادامه، سیر و فلفل سبز را به صورت ریز خرد شده، به قابلمه اضافه می‌کنیم.

وقتی عطر سیر آزاد شد، گشنیز را به صورت ریز خرد کرده و به قابلمه اضافه کرده و کمی تفت می‌دهیم تا عطر گشنیز آزاد شود. در ادامه، ماهی که شوری آن به حداقل رسیده را خرد کرده و به قابلمه اضافه می‌کنیم.

سپس کمی تفت می‌دهیم تا ماهی سرخ شود،همچنین می توانید تکه های ماهی در هواپز آماده شود، سپس پوست گوجه فرنگی را جدا کرده و به صورت نگینی خرد می‌کنیم. در این مرحله گوجه فرنگی خرد شده را به قابلمه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می‌دهیم تا گوجه‌فرنگی کاملاً نرم شود.

در این مرحله، مقداری فلفل قرمز و ادویه دلخواه را به قابلمه اضافه کرده و پس از تفت دادن، دو کاسه آب را به قابلمه اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم به جوش بیاید تا آب اضافی درون قابلمه تبخیر شود. سپس غذا را به صورت کته دم می‌کنیم. نوش جان.