علت خمیر شدن آش رشته

آش رشته یکی از محبوب‌ترین پیش‌غذاهای ایرانی است که در بسیاری از دورهمی‌ها و مناسب‌های مذهبی مثل نذری‌های ماه محرم حضور دارد. پختن آش رشته نکته‌ی خاصی ندارد، اما گاهی اوقات اگر مواردی را رعایت نکنیم، ممکن است آش سفت، شور و بد‌مزه شود.
4.6/5 - (11 امتیاز)

چرا رشته آش خمیر می شود؟

بساری از افراد به دنبال دانستن علت خمیر شدن آش رشته و راز خوشمزه شدن سوپ شیر هستند، آش یک غذای لذیذ و یادآوری‌کننده است که ما را به خاطرات دوران دورهمی‌های خانه مادربزرگمان می‌برد. برای تهیه آش، حائز اهمیت است که به تعدادی نکته ساده توجه کنید، زیرا در غیر این صورت ممکن است طعم خوشایند آش را از دست بدهید و در نتیجه آش شما یا سفت و بی‌طعم شود یا رشته‌های آش به هم بچسبند و باعث نشایدنی شدن آش شوند.

به منظور جلوگیری از این مشکلات، باید اصول مهمی را رعایت کنید. در ادامه این متن، مروری داریم بر عواملی که می‌توانند باعث الزام‌آور شدن رشته‌های آش گردند. همراهی شما با سایت “آموزش آشپزی رضیم” تازه‌ترین اطلاعات را فراهم خواهد کرد.

خمیر شدن رشته آش

برای جلوگیری از خمیر شدن آش رشته نیاز است به نکات زیر دقت شود:

مواقع اضافه کردن رشته به آش

این مسئله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا زمان اضافه کردن رشته تأثیر قابل توجهی در خمیر شدن یا نشدن آن دارد. بهتر است رشته را در لحظه‌ای اضافه کنیم که هنوز کاملاً پخته نشده باشد و از تجاوز به حد پختگی جلوگیری کنیم. به‌طور تقریبی، دو سوم زمان پخت آش گذشته باید باشد.

میزان جوشاندن متعارف رشته در آش

این نکته هم به زمان اضافه کردن رشته به آش مربوط است و پس از اضافه کردن رشته، نباید بی‌احتیاطی کنیم. به اندازه کافی رشته‌ها را در آش جوش ندهیم تا از جوش خارج نشوند.

هم زدن آش بیش از حد

پس از اضافه کردن رشته‌ها، آش را نباید بیش از حد هم بزنیم، این اقدام منجر به خرد شدن رشته‌ها و در نتیجه خمیر شدن آش خواهد شد.

نوع مناسب رشته

متنوعیت رشته‌ها شامل انواع شرکتی و دستی است. معمولاً رشته‌های شرکتی مناسب‌تر هستند. رشته‌های دست‌ساز طعم دلپذیری دارند، اما اگر از یک نفر خودآموز استفاده می‌کنید، از آن در آش استفاده نمایید، زیرا احتمال خمیر شدن آن‌ها بیشتر است.

میزان مناسب اضافه کردن رشته به آش

حتماً از افراط در اضافه کردن رشته پرهیز کنید. این کار ممکن است به چسبیدن رشته‌ها به یکدیگر و خمیر شدن آش منجر شود.

انتخاب قابلمه مناسب

اگر قابلمه‌ی شما به نسبت مقدار مواد کوچک باشد، باعث می‌شود بعد از اضافه کردن رشته‌ها، جا برای پخش شدن نداشته باشند و به یکدیگر چسبیده و خمیر شوند.