طرز تهیه و دستور پخت بهاردونه یا برنجک

بهاردونه یا برنجک برای تهیه شیرینی و دسر های خوشمزه و همچنین بهاردونه یا برنجک خوشمزه، ابتدا برنج را با دقت پاکسازی می کنیم و آن را در یک کاسه قرار می دهیم. سپس آب به میزان کافی را بر روی برنج ریخته و اجازه می دهیم تا برنج خیس شود. زمان لازم برای خیس […]

4.6/5 - (9 امتیاز)

بهاردونه یا برنجک

برای تهیه شیرینی و دسر های خوشمزه و همچنین بهاردونه یا برنجک خوشمزه، ابتدا برنج را با دقت پاکسازی می کنیم و آن را در یک کاسه قرار می دهیم. سپس آب به میزان کافی را بر روی برنج ریخته و اجازه می دهیم تا برنج خیس شود. زمان لازم برای خیس کردن برنج حدود ۱ تا ۲ ساعت است. سپس یک قابلمه را آبکشی می کنیم تا آماده شود.

سپس قابلمه را با درجه حرارت ملایم تا بالا قرار می‌دهیم و کمی نمک به آن اضافه می‌کنیم. سپس درب قابلمه را می‌بندیم تا آب به سرعت جوش بیاید. سپس آب موجود در برنج را دور ریخته و هنگامی که آب به جوش آمد، برنج را به داخل قابلمه می‌ریزیم.

حالا برنج را با هم می‌زنیم و به مدت ۷ دقیقه به جوش می‌آوریم. سپس مجدداً برنج را هم می‌زنیم و یک دانه از آن را بین دندان ها قرار می‌دهیم تا تست شود. اگر در اطراف و مغز برنج کاملاً نرم بود (مغز برنج باید کمی سفت باشد) زمان آبکش کردن آن است.

سپس برنج را آبکش می‌کنیم و آب سرد روی آن می‌ریزیم و آن را کنار می‌گذاریم تا آب اضافی کاملاً خارج شود. سپس یک پارچه تمیز را در جلوی نور آفتاب باز می‌کنیم و برنج را روی آن می‌ریزیم تا خشک شود.

اگر در زمستان می‌خواهیم شیرینی را تهیه کنیم، می‌توانیم یک پارچه را در جلوی بخاری گسترده کنیم و برنج را روی آن بریزیم، یا برنج را در یک سینی قرار داده و سینی را در جلوی بخاری قرار دهیم تا طی یک شب تا صبح به طور کامل خشک شود.

توجه داشته باشید که سینی را مستقیماً روی بخاری قرار نمی‌دهیم، زیرا این موجب چسبیدن برنج به سینی و عدم سرخ شدن به طور کامل می‌شود. بعد از اینکه برنج‌ها خشک شدند، یک قابلمه کوچک با عمق مناسب را روی حرارت کم قرار می‌دهیم.

سپس روغن سرخ‌کردنی را به صورت شناور تا یک تا دو انگشت در قابلمه ریخته و اجازه می‌دهیم تا به تدریج داغ شود. همچنین الک یا توری را آماده می‌کنیم که در داخل قابلمه قرار داده شده و به راحتی قابل برداشت باشد.

در این مرحله، یک دانه از برنج را به روغن اضافه می‌کنیم و اگر در حدود ۵ ثانیه پفک می‌شود، این نشان‌دهنده‌ی آمادگی کامل روغن است. سپس توری یا الک را در روغن قرار می‌دهیم.

سپس به آرامی مقداری از برنج‌های خشک شده را درون توری غوطه‌ور کرده و زمانی که آنها پف می‌کنند، توری را خارج می‌کنیم و برنج‌ها را درون یک صافی بزرگ قرار می‌دهیم که در کف سینی قرار داده‌ایم، تا اضافه‌ی روغن آنها خارج شود.

بهاردونه یا برنجک

بهاردونه یا برنجک

می‌توانید به این ترکیب یک قاشق غذاخوری گلاب هم اضافه کنید. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم و با استفاده از قاشق آن را هم می‌زنیم تا شکر به طور کامل حل شود. سپس اجازه می‌دهیم شربت کمی غلیظ شود.

ما یک لیوان آب سرد در کنارمان قرار می‌دهیم. هنگامی که شربت به قوام مورد نظر رسید، نصف قاشق از آن را به آب سرد می‌ریزیم. اگر شربت در آب جمع شد، یعنی به قوام مطلوب رسیده است، اما اگر در آب پخش شد، یعنی نیاز به مدت بیشتری برای غلیظ شدن دارد.

حتما به این نکته توجه کنید که جوشاندن بیش از حد می‌تواند منجر به سفت شدن شیرینی‌ها شود. شربت یا شهدی که آماده شده و داغ است را روی برنج‌های پفکی می‌ریزیم و با استفاده از قاشق، برنج‌ها را به طور مستمر مخلوط می‌کنیم تا به طور کامل با شهد آغشته شوند.

در این مرحله، برنج‌های آغشته به شهد را در سینی قرار می‌دهیم و با استفاده از کفگیر یا قاشق، آن‌ها را صاف و به خوبی فشرده می‌کنیم. سپس با استفاده از وردنه، روی آن‌ها را یکدست می‌کنیم و با کمی فشار، آن را پرس می‌کنیم.

سپس شیرینی‌ها را در کنار قرار می‌دهیم تا به طور کامل سرد شوند. پس از اینکه شیرینی‌ها خنک شدند، با استفاده از یک چاقوی تیز، آن‌ها را به صورتی که تمایل داریم شکل دهی می‌کنیم، مانند بریدن به شکل لوزی، و سپس آن‌ها را در ظرف مورد نظر مرتب می‌کنیم تا ظاهر زیبا و جذابی داشته باشند. در نهایت، آماده‌ی نوش جان شما هستند.