طرز تهیه دمی گوجه

بهترین روش پخت دمی گوجه در این مقاله با روش پخت دمی گوجه فرنگی که از ساده ترین و پرطرفدارترین غذاهای ایرانی است آشنا خواهید شد. برای تهیه دمی گوجه فرنگی ساده، در ابتدا باید به یک نکته مهم توجه کنید که برای پخت انواع دمپختک ها، نباید برنج را به صورت آبکشی و دانه‌دانه […]

5/5 - (54 امتیاز)

بهترین روش پخت دمی گوجه

در این مقاله با روش پخت دمی گوجه فرنگی که از ساده ترین و پرطرفدارترین غذاهای ایرانی است آشنا خواهید شد. برای تهیه دمی گوجه فرنگی ساده، در ابتدا باید به یک نکته مهم توجه کنید که برای پخت انواع دمپختک ها، نباید برنج را به صورت آبکشی و دانه‌دانه درست کنید. بلکه دمپختک باید به صورت کته پخته شود تا علاوه بر طعم بهتر، مواد مغذی آن نیز بیشتر حفظ شود.

اولین مرحله در تهیه برنج، پس از پاک کردن آن، استفاده از یک قابلمه مناسب است. برنج را درون قابلمه قرار می‌دهیم و به مدت تقریباً ۳۰ دقیقه خیس می‌کنیم. در این مرحله، مقدار آب باید حدوداً نصف بند انگشت بالاتر از سطح برنج قرار بگیرد. سپس، نصف قاشق غذاخوری نمک را به آن اضافه می‌کنیم.

برای شروع، پیازها را به صورت خلالی یا نگینی (با توجه به ترجیح شما) خرد می‌کنیم و در یک تابه مناسب به همراه کمی روغن تفت می‌دهیم تا پیازها طلایی و سبک شوند. سپس، مقداری زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کرده و به مدت یک دقیقه دیگر پیازها را تفت می‌دهیم.

دمی گوجه فرنگی

دمی گوجه فرنگی

سپس، رب گوجه فرنگی را به مواد دیگر اضافه می‌کنیم و برای چند دقیقه تفت می‌دهیم تا طعم و بوی خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود. در ادامه، پوست گوجه‌فرنگی‌ها و سیب‌زمینی‌ها را باز می‌کنیم و آن‌ها را به صورت مکعبی کوچک خرد می‌کنیم.

در این مرحله، سیب‌زمینی‌ها و گوجه‌فرنگی‌های خردشده را به همراه مقداری نمک و کره به تابه اضافه می‌کنیم و مواد را روی حرارت ملایم چند دقیقه تفت می‌دهیم تا روغن جذب شود و آب مواد به طور کامل بخارشود. در همین حین، قابلمه حاوی برنج را روی حرارت زیاد قرار می‌دهیم.

بعد از تبخیر آب موجود در قابلمه برنج، مقدار کمی آب باقیمانده را در قابلمه رها می‌کنیم. سپس مخلوط گوجه‌فرنگی تفت داده شده را به قابلمه اضافه کرده و آن را به خوبی با برنج مخلوط می‌کنیم تا زمانیکه آب برنج جمع شود.

بعد از تبخیر آب موجود در قابلمه، حرارت زیر قابلمه را کم می‌کنیم و یک شعله پخش کن در زیر قابلمه قرار می‌دهیم تا ته دیگ برنج نسوزد. حدود ۴۵ دقیقه زمان برای دم کشیدن برنج لازم است. در پایان، دمی گوجه‌فرنگی را همراه با ترشی مخلوط یا سالاد شیرازی سرو می‌کنیم.

برای مقدار مواد فوق، حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم گوشت چرخ‌کرده را پس از تفت دادن پیاز و ادویه‌ها، به تابه اضافه می‌کنیم و آن را به‌خوبی تفت می‌دهیم تا گوشت رنگش تغییر کند. سپس رب گوجه‌فرنگی را اضافه کرده و سایر مراحل را مانند مراحل قبل ادامه می‌دهیم.

قبل از اضافه کردن سیب‌زمینی به تابه، پس از افزودن رب گوجه‌فرنگی و گوجه‌فرنگی، نصف فنجان آب را به تابه اضافه کرده و درب تابه را برای ۳۰ دقیقه بسته می‌گذاریم تا آب جذب شود و گوشت به‌طور کامل پخته شود.

برای دیدن روش پخت دیگر پلوهای دمی از جمله بلغور پلو، فلفل پلو و…. از سایت ما دیدن کنید.