طرز تهیه خورشت گل کلم

روش تهیه خورشت گل کلم خورش گل کلم یک غذای ایرانی و خوشمزه که به صورت متنوعی می‌توان آن را تهیه کرد. این خورشت با استفاده از ترکیبات مختلف مانند گوشت چرخ کرده، لوبیا چیتی، نعنا، جعفری و گوشت گوسفندی درست می‌شود. همچنین، خورش کلم شیرازی نیز از جمله نسخه‌های معروف این خورش است. برای […]

4.7/5 - (58 امتیاز)

روش تهیه خورشت گل کلم

خورش گل کلم یک غذای ایرانی و خوشمزه که به صورت متنوعی می‌توان آن را تهیه کرد. این خورشت با استفاده از ترکیبات مختلف مانند گوشت چرخ کرده، لوبیا چیتی، نعنا، جعفری و گوشت گوسفندی درست می‌شود. همچنین، خورش کلم شیرازی نیز از جمله نسخه‌های معروف این خورش است.

برای تهیه خورش گل کلم با گوشت چرخ کرده، گوشت را همراه با گل کلم و ادویه‌ها در تابه تفت می‌دهیم. با اضافه کردن ادویه‌های خوشبو و طعم‌دهنده‌های دلخواه، خورش را به مدتی در حرارت ملایم پخته و آماده می‌کنیم.

از جمله نسخه‌های دیگر خورش گل کلم، خورش گل کلم با لوبیا چیتی است. در این روش، به گل کلم اضافه یا جداگانه لوبیا چیتی اضافه می‌شود و سپس با ادویه‌ها و سبزیجاتی مانند نعنا و جعفری طعم‌دهی می‌شود که به عبارتی به آن خورش کلم با نعنا جعفری نیز گفته می شود. این ترکیب به خورش گل کلم طعم و رنگ جذابی می‌بخشد.

همچنین، خورش گل کلم با مرغ و گوشت گوسفندی یکی از محبوب ترین انواع خورشت ها می باشد. برای تهیه باید گوشت گوسفندی را با گل کلم ترکیب کرده و با استفاده از ادویه‌ها و سبزیجات، این خورش را پخته و آماده می‌کنیم. طعم خوشمزه گوشت گوسفندی به خورش گل کلم طعم عمیقتری می‌بخشد.

همچنین، خورش کلم شیرازی یکی از انواع خورش گل کلم است که به روش خاص خود در شهر شیراز تهیه می‌شود. در ادامه به طرز تهیه این خورش میپردازیم

مراحل پخت خورشت گل کلم

برای تهیه خورشت کلم سفید، شروع می‌کنیم با یک عدد پیاز بزرگ. ترجیحاً پیاز سفید را انتخاب کنید. پیاز را به صورت نگینی درشت و مکعبی ریز می‌کنیم و آن را در ماهیتابه ریخته تا زمانی که به رنگ نگینی درشت دربیاید و زمان بیشتری نگیرد. در این غذا، ما به پیاز سبک شده نیاز داریم. وقتی به این مرحله رسیدیم، یک دونه گوشت سینه مرغ را داریم که من آن را خرد کردم و به تابه اضافه کردم. می‌توانید این گوشت را به صورت خردتر، یعنی به مکعب‌های خیلی ریزتر تقسیم کنید و تعداد بیشتری داشته باشید. گوشت را در تابه ریخته و با روغن پیازها را کمی تفت می‌دهیم. همچنین، دو تا سیب زمینی متوسط داریم که آن‌ها را خرد کرده و به صورت مکعبی تقسیم می‌کنیم و به تابه اضافه می‌کنیم تا کمی سرخ شوند.

سپس، دو قاشق چایخوری زردچوبه را به مواد اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا بوی ساری زردچوبه از بین برود. سپس دو قاشق غذاخوری رب را می‌ریزیم و در وسط تابه جای خالی می‌کنیم تا رب رنگ خود را به روغن بدهد و بوی آن از غذا حذف شود. همچنین، یک قاشق چایخوری سرپر فلفل سیاه، دو تا گوجه فرنگی متوسط را خرد کرده و به صورت مکعبی ریز کرده‌ایم. همچنین، یک دوم فلفل دلمه‌ای را داریم که آن را نیز نگینی ریز کرده‌ایم. شش حبه سیر درشت را خلالی ریز کرده‌ایم. دو عدد هویج را به صورت دایره‌ای اسلایس کرده‌ایم و آن را نیز به تابه اضافه می‌کنیم. همچنین، نوک قاشق چایخوری فلفل قرمز، دو قاشق چایخوری سرپر نمک را اضافه می‌کنیم.

سپس، سیصد گرم گل کلم را به قطعات متوسطی که دوست دارید تقسیم می‌کنیم و آن را به تابه اضافه می‌کنیم. دو قاشق چایخوری سرپر پاپریکا را نیز اضافه می‌کنیم و حدود دو لیوان آب را می‌ریزیم. ترجیحاً آب جوش می‌ریزیم، زیرا همه مواد در حالت داغ هستند. سپس درب تابه را می‌گذاریم و حرارت را به حداقل کمترین مقدار تنظیم می‌کنیم و برای مدت حداقل چهل دقیقه تا یک ساعت منتظر می‌مانیم تا خورش کاملاً جا بیفتد.

در نهایت، خورش گل کلم آماده شده است و می‌توانیم آن را سرو کنیم. امیدوارم از این دستور آشپزی لذت ببرید. با ما همراه باشید و از خورش گل کلم کرمانشاهی  لذت ببرید. همچنین برای مشاهده طرز تهیه خورش گل کلم بدون گوشت در آموزش های بعدی با ما همراه باشید.

برای تهیه دیگر غذاهایی که با گل کلم می توانیم آماده کنیم،مانند گل کلم پلو به سایت ما مراجعه کنید.