طرز تهیه خورشت تره کوهی

خورشت تره کوهی خورشت تره کوهی یا فرنگی مانند دیگر غذاهای ایرانی مثل مرغ ترش گیلانی از غذاهای خاص و خوشمزه است. برای تهیه خورشت تره کوهی سنتی، ابتدا لوبیا سفید را شسته و در یک کاسه مناسب قرار می‌دهیم. سپس کاسه را تا نیمی از ظرف پر آب می‌کنیم و به لوبیا سفید اجازه […]

5/5 - (56 امتیاز)

خورشت تره کوهی

خورشت تره کوهی یا فرنگی مانند دیگر غذاهای ایرانی مثل مرغ ترش گیلانی از غذاهای خاص و خوشمزه است. برای تهیه خورشت تره کوهی سنتی، ابتدا لوبیا سفید را شسته و در یک کاسه مناسب قرار می‌دهیم. سپس کاسه را تا نیمی از ظرف پر آب می‌کنیم و به لوبیا سفید اجازه می‌دهیم حدود ۲ تا ۳ ساعت در آب قرار بگیرد تا خوب بخورد.

در طول این ۳ ساعت، دو بار آب لوبیا سفید را تغییر می‌دهیم. سپس پس از گذشت این مدت زمان، تره را می‌شوییم و در آبکش قرار می‌دهیم تا آب اضافی آن خارج شود. سپس تره را روی تخته چوبی قرار می‌دهیم.

در این مرحله، تره را به صورت ریز و نازک با ساطور خرد می‌کنیم. سپس پوست پیاز را جدا می‌کنیم و آن را به شکل نگینی ریز خرد می‌کنیم. سپس یک قابلمه مناسب را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم و مقداری روغن مایع را در آن می‌ریزیم.

بلافاصله پس از اضافه کردن پیاز به قابلمه، آن را تفت می‌دهیم تا پیاز به رنگ سبک و شیشه‌ای برسد. سپس مقداری زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می‌دهیم تا بوی خامی ادویه‌ها از بین برود.

در این مرحله، گوشت گوسفندی را به صورت قطعات مکعبی خرد می‌کنیم. سپس آن را به قابلمه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می‌دهیم تا گوشت رنگ خود را تغییر دهد. در ادامه، قابلمه را تا نیمی از ظرف پر آب می‌کنیم.

حالا لوبیا سفید را در آبکش قرار می‌دهیم تا آب اضافی آن خارج شود. سپس آن را به قابلمه حاوی گوشت خورشتی اضافه کرده و درب قابلمه را می‌بندیم. سپس اجازه می‌دهیم گوشت و لوبیا در آب جوش حضور داشته باشند تا نیمه پز شوند.

طرز پخت خورشت تره کوهی

در همین حین، یک تابه مناسب را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم و مقداری روغن مایع را درون آن اضافه می‌کنیم. سپس اجازه می‌دهیم روغن گرم شود. در ادامه، تره خرد شده را درون تابه می‌ریزیم و آن را تفت می‌دهیم تا سرخ شود.

حالا رب گوجه فرنگی را به تره سرخ شده اضافه می‌کنیم و سپس دوباره آن را تفت می‌دهیم تا بوی خامی رب گوجه فرنگی از بین برود و رنگ آن باز کند. در ادامه، زمانی که گوشت و لوبیا نیمه پز شدند، تره سرخ شده را به آن اضافه می‌کنیم.

در این مرحله، خورشت تره را مخلوط می‌کنیم و سپس به گوشت و لوبیا سفید اجازه می‌دهیم کاملاً بپزند تا خورش درست شود. در ادامه، لیمو عمانی‌ها را در یک کاسه مناسب قرار می‌دهیم و روی آن‌ها آب می‌ریزیم، سپس اجازه می‌دهیم تلخی آن‌ها گرفته شود.

حالا، زمانی که لوبیا سفید و گوشت به طور کامل پخته شدند، لیمو عمانی را از آب خارج می‌کنیم و به خورش اضافه می‌کنیم. سپس اجازه می‌دهیم خورش به مدت ۳۰ دقیقه روی حرارت باقی بماند تا طعم لیمو عمانی درون آن پخش شود.

در صورت تمایل، می‌توانید به جای لیمو عمانی از آبلیمو یا آبغوره استفاده کنید. در ادامه، نمک خورش را به میزان مورد نیاز اندازه می‌کنیم و سپس اجازه می‌دهیم خورش تره به مدت ۱۰ دقیقه دیگر روی حرارت باقی بماند و جوش بزند تا مزه‌ها با یکدیگر ترکیب شوند.

در نهایت، پس از گذشت این زمان، خورش را از روی حرارت برمی‌داریم و سپس آن را در ظرف مورد نظرمان می‌ریزیم. به دلخواه، می‌توانیم آن را با خلال سیب زمینی تزئین کنیم و سپس همراه با پلو زعفرانی سرو کنیم. نوش جان.