رشته پلو سنتی

رشته پلو سنتی، طرز تهیه و نکات مهم رشته پلو سنتی یک غذای ایرانی محبوب و سنتی  است که با ترکیبی از رشته‌های سوپی و برنج طبخ می‌شود. این غذا دارای طعمی خوشمزه و قابلیت تنوع در مواد افزودنی دارد که باعث شده است که در سراسر کشور محبوبیت داشته و در میان سفره‌های خانوادگی […]

4.6/5 - (19 امتیاز)

رشته پلو سنتی، طرز تهیه و نکات مهم

رشته پلو سنتی یک غذای ایرانی محبوب و سنتی  است که با ترکیبی از رشته‌های سوپی و برنج طبخ می‌شود. این غذا دارای طعمی خوشمزه و قابلیت تنوع در مواد افزودنی دارد که باعث شده است که در سراسر کشور محبوبیت داشته و در میان سفره‌های خانوادگی و مجالس مختلف سرو شود. در ادامه به توضیحاتی درباره تهیه رشته پلو سنتی و نکات مهم آن می‌پردازیم.

مواد لازم:

رشته: ۳۰۰ گرم

برنج: ۳ لیوان

پیاز: ۲ عدد متوسط

گوشت چرخ کرده: ۲۰۰ گرم

زرشک: ۵۰ گرم

روغن: به میزان لازم

زعفران: چند میلی‌گرم (برای رنگ دادن برنج)

نمک: به میزان لازم

 

رشته پلو ایرانی

مراحل پخت رشته پلو سنتی

۱. در یک قابلمه، آب را به مقدار کافی بریزید و به جوش بیاورید.
۲. رشته را به داخل قابلمه اضافه کنید و با توجه به دستورات روی بسته، بپزید تا رشته نیم‌پز شود. سپس رشته را در آب سرد بشویید و آب آن را خوب زاکشته و روی ظرف بریزید.
۳. برنج را در آب خیس به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید تا نیم‌پز شود. سپس آب آن را خالص کرده و آب کمی را به همراه زعفران ترکیب کرده و برنج را داخل آن قرار دهید.
۴. پیاز را خرد کرده و در روغن تفت دهید تا سبک شود. سپس گوشت چرخ کرده را اضافه کرده و تفت دهید تا رنگ طلایی بگیرد و کاملاً پخته شود. نمک و ادویه‌های دلخواه را به طعم دلخواه اضافه کنید.
۵. روغن را در قابلمه دیگری گرم کنید و برخی از رشته‌ها را داخل آن تفت دهید تا رنگ طلایی بگیرند.
۶. برنج را در قابلمه لایه بلندی بریزید و سپس رشته تفت داده شده را روی آن بچینید. این کار را به صورت لایه‌های تکراری تا پایان برنج و رشته انجام دهید.
۷. روی برنج لایه‌ای از زرشک ریخته و قابلمه را در حالت کمی بر روی شعله قرار دهید تا برنج به‌خوبی پخته شود و روی آن صورتی طلایی شود.
۸. روی قابلمه پارچه‌ای قرار داده و در حالتی ملاحظه کنید که بخار داخل قابلمه جمع شود و برنج پخته شود.

دیزاین رشته پلو

نکات مهم:

استفاده از رشته با کیفیت بسیار مهم است. رشته باید طعم خوبی داشته باشد و در آب پخته نشود.

هنگام طبخ رشته، به مدت زمان نیم‌پز شدن آن دقت کنید. رشته باید کمی نیم‌پز باقی بماند تا در مرحله بعدی به‌خوبی پخته شود.

در مرحله تفت دادن پیاز و گوشت چرخ کرده، می‌توانید ادویه‌ها و افزودنی‌های دلخواه خود را به طعم مورد نظر اضافه کنید.

زرشک می‌تواند به عنوان تزیین و افزودن طعم خاصی به رشته پلو استفاده شود. می‌توانید زرشک را با روغن یا کمی نبات چرب کرده و روی برنج بریزید.

هنگام سرو رشته پلو سنتی، می‌توانید با استفاده از نون تازه و یا سبزیجات تزیین کنید. همچنین، می‌توانید رشته پلو را به همراه مرغ یا گوشت سرو کنید تا طعم و مزه غذا تنوع بیشتری داشته باشد.

با دنبال کردن مراحل فوق و رعایت نکات مهم، شما می‌توانید یک رشته پلو سنتی خوشمزه و متفاوت تهیه کنید. این غذا با ترکیبی از طعم رشته‌ها و برنج، همراه با زرشک و مواد افزودنی مختلف، تجربه‌ای منحصر به فرد را به شما ارائه می‌دهد.